Koronawirus a Remdesivir. Naukowcy z USA: lek może stać się najpotężniejszą bronią

Koronawirus zbiera śmiertelne żniwo każdego dnia. Podczas gdy cały świat czeka na szczepionkę, naukowcy testują leki, które mogą pomóc w walce z COVID-19. Jednym z nich jest Remdesivir. Najnowsze badania wykazują, że środek może zwalczać SARS-CoV-2.

Koronawirus a Remdesivir. Naukowcy z USA: lek może stać się najpotężniejszą bronią
Źródło zdjęć: © Shutterstock

20.04.2020 13:28

Remdesivir może stać się najpotężniejszą bronią w walce z COVID-19 - twierdzą naukowcy z kanadyjskiego Uniwersytetu Alberty. Ich zdaniem lek jest niezwykle skuteczny przeciwko enzymowi, który odgrywa kluczową rolę w rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Wyniki swoich badań przedstawili na łamach czasopisma naukowego "Journal of Biological Chemistry".

Remdesivir należy do grona leków, które są testowane w leczeniu przeciwko wirusowi SARS-CoV-2. W zeszłym tygodniu w artykule opublikowanym w "New England Journal of Medicine", poinformowano, że poprawił on wyniki u zainfekowanych osób. Naukowcy z Cedars-Sinai Medical Center stwierdzili, że ponad dwie trzecie z 53 ciężko chorych pacjentów po podaniu leku poczuło się znacznie lepiej. Badanie wykazało, że 17 z 30 hospitalizowanych osób wskutek terapii przestało korzystać z respiratora.

Najnowsze badania wyjaśniają, w jaki sposób lek opracowany w 2014 roku w celu zwalczania epidemii wirusa Ebola pomaga w walce z COVID-19. - Jest bardzo silnym inhibitorem polimerazy koronawirusa, a jeśli celujesz w polimerazę, wirus nie może się rozprzestrzeniać, więc jest to bardzo logiczny cel w leczeniu - komentuje autor badania Matthias Götte, kierownik mikrobiologii medycznej i immunologii na Uniwersytecie Alberty w Kanadzie.

Badacze odkryli, że Remdesivir oszukuje koronawirusa, naśladując jego elementy składowe. - Te polimerazy koronawirusowe są niechlujne i oszukują się, więc inhibitor włącza się wiele razy, a wirus nie może się już replikować” - wyjaśnia Götte.

Naukowiec poinformował, że dowody zebrane przez jego zespół badawczy w połączeniu z poprzednimi analizami dokonanymi na podstawie badań na zwierzętach oznaczają, że Remdesivir można sklasyfikować jako "bezpośrednio działający środek przeciwko koronawirusowi".

W lutym tego roku Matthias Götte wspólnie z grupą naukowców wykazali, że lek skutecznie działał przeciwko wirusowi zespołu bliskowschodniego układu oddechowego (MERS), pokrewnemu koronawirusowi. - Byliśmy optymistami wierząc, że uzyskamy takie same wyniki w przypadku wirusa SARS-CoV-2. Wyniki są prawie identyczne, więc sądzimy, że Remdesivir jest bardzo silnym inhibitorem polimerazy koronawirusa - komentuje badacz.

Chcesz śledzić na bieżąco rozwój koronawirusa w Polsce? Sprawdź dedykowaną temu aplikację internetową.

Więcej na temat koronawirusa dowiesz się zapisując na nasz specjalny newsletter.

wiadomościkoronawiruslek