Koronawirus a odwołany lot. Sprawdź, jakie są twoje prawa

Koronawirus opanowuje coraz więcej krajów, a do wielu z nich linie lotnicze odwołują loty. Co w takiej sytuacji - czy możemy spodziewać się odszkodowania? Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania przygotowała adwokat Kamila Szczygieł współpracująca z GIVT.

Koronawirus a odwołany lot. Sprawdź, jakie są twoje prawa
Źródło zdjęć: © East News | MARK RALSTON/AFP/East News

02.03.2020 | aktual.: 07.04.2020 11:59

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Włochy, Chiny, Korea Południowa, Iran, Japonia, Tajlandia, Wietnam, Singapur i Tajwan to kraje, do których zaleca się nie wyjeżdżać podczas trwania epidemii koronawirusa z powodu wysokiego ryzyka zakażenia.

W konsekwencji, linie lotnicze odwołują loty do wskazanych wyżej miejsc, bądź na bieżąco informują o rozwoju sytuacji bez podejmowania drastycznych kroków, co wówczas skutkuje tym, że sami decydujemy się nie lecieć. Co w przypadku, gdy lot zostanie odwołany?

Prawa pasażera w sytuacji zakłócenia lotu z powodu koronawirusa

Linia lotnicza odwołała mój lot w związku z wybuchem epidemii koronawirusa. Czy mam prawo do odszkodowania?
Wybuch epidemii jest sytuacją nadzwyczajną zwalniającą przewoźnika od wypłaty odszkodowania za odwołany lot w oparciu o Rozporządzenie (WE)261/2004, pasażerowie mają jednak prawo do zwrotu pieniędzy za bilet. W tym celu zalecamy bezpośredni kontakt z linią lotniczą.

Lot jest opóźniony z powodu problemu związanego z koronawirusem. Jakie są moje prawa?
W przypadku, gdy opóźnienie spowodowane jest wystąpieniem okoliczności nadzwyczajnych, które nie są zależne od linii lotniczej, odszkodowanie za lot nie przysługuje. Przeciwnie jest w sytuacji, gdy lot jest opóźniony ze względu na błąd operacyjny linii lotniczej, taki jaki brak samolotu, opóźnienie poprzedniego samolotu czy brak załogi. Wówczas pasażer jest uprawniony do rekompensaty pieniężnej w postaci nawet 600 €. Kwota zależy od długości lotu.

Linia lotnicza odmówiła mi wejścia na pokład, ponieważ jestem chory, ale nie jestem nosicielem koronawirusa. Czy mogę starać się o odszkodowanie?
Każdy przypadek powinien być oceniany indywidualnie. Jeżeli chory pasażer stwarza realne zagrożenie zdrowia dla reszty pasażerów i załogi, przewoźnik ma prawo odmówić wejścia na pokład, co tym samym wyłącza prawo do odszkodowania.

Chcę zrezygnować z rezerwacji lotu do miejsca zagrożonego koronawirusem. Czy stracę pieniądze wydane na bilet?
Zależne jest to od Ogólnych Warunków Przewozu i regulaminu danej linii lotniczej, a także dostępności bezpłatnej zmiany/zwrotu biletu z powodu aktualnego wybuchu epidemii. Koniecznie musisz zapoznać się z warunkami, które potwierdziłeś rezerwując bilet lotniczy, skontaktuj się również bezpośrednio z przewoźnikiem, aby dowiedzieć się czy linia lotnicza wprowadziła indywidualną politykę w związku z zagrożeniem epidemią.

Obraz
© Materiały prasowe

W przypadku, gdy lot był zakłócony, jednak nie z powodu epidemii, pasażerowie mają szereg praw zdefiniowanych w Rozporządzeniu (WE) 261/2004. Określa ono dodatkowe przesłanki, które determinują, czy pasażerom może przysługiwać rekompensata w wysokości 250 €, 400 € lub 600 €. Dodatkowo każdorazowo należy dokonać oceny czy wystąpiła okoliczność zwalniająca przewoźnika z wypłaty odszkodowania. Aby dowiedzieć się więcej, zalecamy zapoznanie się z prawami pasażerów.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
koronawiruswiadomościlinie lotnicze
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także
Komentarze (0)