Kolejne wsparcie z Beneluksu. Tych transporterów potrzebują Ukraińcy

Transportery M113 armii hiszpańskiej - zdjęcie ilustracyjne
Transportery M113 armii hiszpańskiej - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Ejército de Tierra
Karolina Modzelewska

19.07.2023 10:29

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Ministrowie obrony Belgii - Ludivine Dedonder, Holandii - Kaisa Ollongren i Luksemburga Francois Bausch poinformowali, że sfinansują przekazanie Ukrainie transporterów opancerzonych M113. Państwa zakupią sprzęt i dokonają jego naprawy. Następnie M113 razem z częściami zamiennymi trafią do Ukrainy. Nie podano dany planowanej dostawy, ani liczby przekazywanych transporterów opancerzonych.

Kraje Beneluksu po raz kolejny potwierdziły swoje zaangażowanie w pomoc Ukrainie. W poniedziałek, 18 lipca ukazało się wspólne oświadczenie ministrów obrony Belgii, Luksemburga i Holandii, w którym politycy zobowiązali się do kontynuacji wsparcia Kijowa i poinformowali o nowej inicjatywie. Dotyczy ona przekazania wyremontowanych transporterów opancerzonych M113, pochodzących z zapasów przemysłowych. O pojazdy tego typu prosiły Siły Zbrojne Ukrainy, na co zwraca uwagę serwis Militarny.

M113 - kolejne transportery dla Ukrainy

Transportery opancerzone są istotnym wsparciem dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Pojazdy sprawdzają się na froncie i zwiększają szanse żołnierzy na zachowanie życia w przypadku ostrzału z broni palnej lub kontaktu z rosyjskimi minami, które są poważnym wyzwaniem dla trwającej kontrofensywy. Pomimo tego, że transportery M113 nie zapewniają takiej ochrony jak nowsze konstrukcje np. M2A2 Bradley bądź Marder, nadal są pożądanym sprzętem. Szczególnie wśród jednostek, które na wyposażeniu mają zmodyfikowane pick-upy i inne samochody terenowe.

Jak już informowaliśmy, transportery M113 zostały opracowane w latach 60. na potrzeby armii Stanów Zjednoczonych, ale z biegiem czasu trafiły na wyposażenie wielu innych, zachodnich armii, a obecnie cieszą się sporą popularnością na całym świecie. Według serwisu Military Today M113 i jego warianty są używane w co najmniej 50 krajach. Transportery zaprojektowała firma FMC (Food Machinery Corp.) na bazie transporterów opancerzonych M59 i M75 z lat 50. XX wieku, jako pojazd, który miał przewozić oddziały piechoty blisko frontu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W przypadku tych transporterów wykorzystano stop aluminium 5083 o jakości lotniczej, a pozostałe elementy wykonano ze stopów lekkich. W ten sposób pojazd chroni załogę zarówno przed ostrzałem z broni palnej, jak i przed odłamkami pocisków artyleryjskich. M113 może jednocześnie transportować do 11 pasażerów oraz dwóch członków załogi. Jego dużą zaletą jest podwozie gąsienicowe, które dobrze sobie radzi w terenie. Dodatkowo pojazd może poruszać się po wodzie. W tym przypadku jego maksymalna prędkość to ok. 6 km/h. Na lądzie M113 może osiągnąć prędkość sięgającą blisko 70 km/h. Podstawowym uzbrojeniem M113 jest uniwersalny karabin maszynowy M60 kalibru 7,62 × 51 mm oraz karabin maszynowy M2 kalibru 12,7 mm.

Transportery M113 cieszą się sporym uznaniem wśród Ukraińców. Jak pisał Przemysław Juraszek, ma to związek m.in. z łatwością ich napraw. W wywiadzie dla portalu Armyinform dowódca plutonu naprawy pojazdów opancerzonych Mychajło przekazał, że "konstrukcyjnie M113 ma bardzo wiele wspólnego z popularnymi tam kombajnami zbożowymi od firmy John Deere". Dlatego dostarczenie kolejnych M113 razem z częściami znamiennymi znacznie ułatwi ich ewentualną konserwację oraz przeprowadzanie niezbędnych naprawa na miejscu.

Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie