ycipk-45ko5p

Karmienie krów różowymi wodorostami pomoże w walce ze zmianami klimatu

Różowe glony, które żyją w tropikalnych wodach, mogą okazać się pomocne w walce z nadmierną emisją gazów cieplarnianych. Naukowcy chcą nimi karmić krowy.
Różowe wodorosty w paszy dla krów.
Różowe wodorosty w paszy dla krów. (East News, Fot: University of the Sunshine Coast/Ferrari Press)
ycipk-45ko5p

Naukowcy z University of the Sunshine Coast poszukują sposobów na zrównoważoną masową produkcję różowych alg, nazywanych Asparagopsis taxiformis. Przeprowadzone badania wykazały, że ich wykorzystanie w paszy dla krów pozwoliło na prawie całkowitą eliminację metanu z gazów wydalanych przez zwierzęta.

- Po dodaniu do paszy dla krów, w ilości mniejszej niż dwa procent suchej masy, te wyjątkowe wodorosty całkowicie eliminują produkcję metanu - powiedział Nick Paul, biolog uczestniczący w badaniach.

Paul był członkiem australijskiego zespołu badawczego, który w 2014 r. przeanalizował 20 różnych gatunków tropikalnych makroglonów. Badanie miało na celu weryfikację, które z nich w największym stopniu przyczynią się do zmniejszenia produkcji metanu wydalanego przez krowy.

ycipk-45ko5p

Spośród testowanych gatunków to Asparagopsis taxiformis okazał się najskuteczniejszy. Jego wykorzystanie w paszy dla krów, pozwoliło na zatrzymanie 98,9% produkcji metanu u zwierząt po 72 godzinach.

Metan i dwutlenek węgla szkodliwe dla środowiska

Mimo tego, że metan jest mniejszym źródłem zanieczyszczenia atmosfery niż dwutlenek węgla (CO2), jego potencjał zatrzymywania ciepła czyni go znacznie bardziej szkodliwym.

ycipk-45ko5p

Biorąc pod uwagę okres 100-lat, można powiedzieć, że metan jest 28 razy skuteczniejszy w zatrzymywaniu ciepła niż CO2. Jeżeli uwzględni się okres 20-lat, wówczas metan jest pod tym względem 100 razy efektywniejszy. Można więc mówić o jego ogromnym potencjalne zatrzymywania ciepła.

Zwierzęta gospodarskie odpowiadają za około 14,5 proc. emisji gazów cieplarnianych. Z czego aż 65 proc. produkuje bydło domowe.

W przyszłości możliwa produkcja na masową skalę

-Te wodorosty wywołały duże zainteresowanie na całym świecie, ale ludzie wciąż dbają o to, by krowy były zdrowe, a wołowina i mleko dobrej jakości – powiedział Paul.

ycipk-45ko5p

Dlatego też biolog i jego zespół naukowców poszukują optymalnych warunków wzrostu wodorostów. Badają m.in. glony w dużych odkrytych zbiornikach wodnych, a także sposoby maksymalizacji stężenia aktywnych związków chemicznych, które sprzyjają ich wzrostowi.

- Problemem, z jakim się mierzymy, jest to, że gatunek nie jest szczególnie obfity i nie możemy go po prostu wyławiać z morza – dodaje Paul.

Naukowcy odkryli dobry sposób na ograniczenie emisji szkodliwych gazów cieplarnianych. Wciąż jednak nie mają pomysłu, jak produkować wystarczającą ilość wodorostów, aby posiadać realny wpływ na środowisko.

Źródło: Science Alert.