Ogromny, tajemniczy zbiornik metanu znaleziony pod powierzchnią oceanu

Źródło zdjęć: © Fotolia
Karolina Modzelewska
21.08.2019 14:19, aktualizacja: 21.08.2019 20:33

Naukowcy odkryli dowody na istnienie rozległego zbiornika metanu pod powierzchnią oceanu. Powstał w wyniku reakcji chemicznych.

Ogromne źródła metanu znajdują się między górnym płaszczem Ziemi a dolną skorupą oceaniczną. Odkrycie należy uznać za istotne, ponieważ dotychczas naukowcy mieli wiele wątpliwości co do pochodzenia metanu i sposobu jego powstawania pod powierzchnią oceanu.

- Identyfikacja abiotycznego źródła metanu głębinowego stanowi problem, z którym zmagamy się od wielu lat - powiedział geochemik morski Jeffrey Seewald z Woods Hole Oceanographic Institution (WHOI).

W nowym badaniu Seewald i inni badacze z WHOI przeanalizowali 160 próbek skał z górnego płaszcza Ziemi i dolnej skorupy oceanicznej. Zastosowanie technik spektroskopowych i mikroskopowych ujawniło, że praktycznie w każdej próbce znajdowały się kieszenie pełne metanu, często wraz z wodorem.

Metan powstaje na skutek reakcji chemicznej

Naukowcy twierdzą, że metan powstaje, gdy woda morska, poruszająca się powoli przez głęboką skorupę oceaniczną, zostaje uwięziona w gorącym, tworzącym skały minerale – oliwinie. Jest to główny składnik górnego płaszcza Ziemi.

Z czasem temperatura minerału spada, co sprawia, że w wodzie zgromadzonej we wnętrzu skał zachodzi reakcja chemiczna nazywana serpentynizacją. Jej efektem jest powstanie metanu i wodoru.

Metan i wodór mogą pozostać szczelnie zamknięte w skale. Znajdują się w oliwinie do momentu wydobycia, rozpuszczenia lub pęknięcia minerału.

Metan występuje poza Układem Słonecznym, w tym na Marsie. Nowe odkrycie pozwala zrozumieć, jak się tam utrzymuje, nawet pomimo braku ciekłej wody i aktywności hydrotermalnej.

- Ponieważ inkluzje płynów mogą zachodzić w skałach bogatych w oliwiny, które wchodzą w reakcje z wodą na innych planetach Układu Słonecznego, ich powstawanie może mieć kluczowe znaczenie dla utrzymania różnych form życia poza Ziemią – wskazują naukowcy w artykule opublikowanych na łamach czasopisma PNAS.

Zdaniem badaczy powstawanie metanu w skałach nie jest zjawiskiem nowym. Występowało od dawna i mogło wspierać rozwój ekosystemów mikrobiologicznych w różnych środowiskach geologicznych.

Źródło: Science Alert.