Jowisz: Plama Clyde'a zmieniła swój kształt

Jowszi - plama Clyde'a zmieniła kształt
Źródło zdjęć: © Pixabay
Karolina Modzelewska
25.05.2021 13:52

Sonda Juno, należąca do NASA, zauważyła ostatnio znaczące zmiany w obszarze Jowisza, który nazywany jest "plamą Clyde'a".

Plama Clyde'a została odkryta przez astronoma-amatora Clyde'a Fostera w 2020 roku. Mężczyzna zauważył ją, wykonując obserwacje gazowego olbrzyma przy użyciu własnego 14-calowego teleskopu. Owalny obiekt znajdował się w pobliżu słynnej "Wielkiej Czerwonej Plamy".

Plama Clyde'a zmieniła kształt

NASA zainteresowała się odkryciem. W miejsce, gdzie znajdowała się plama Clyde'a skierowała sondę Juno, która miała dokładniej ją zbadać i wykonać zdjęcia. W wydanym wówczas oświadczeniu agencja kosmiczna zaznaczyła, że obiekt był "smugą chmury wybuchającej nad górnymi warstwami atmosfery Jowisza".

Po raz kolejny sonda Juno udała się w miejsce występowania plamy Clyde'a w kwietniu br. podczas 33. bliskiego przelotu nad chmurami Jowisza. Wykonane zdjęcia wskazują na znaczne różnice. Na fotografii z 2 czerwca 2020 roku widać, że plama ma wyraźnie owalny kształt. Natomiast zdjęcia z 15 kwietnia 2021 przedstawiają bardziej złożony, wirujący obiekt. Widać też, że plama Clyde'a znajduje się dalej od "Wielkiej Czerwonej Plamy".