USA pierwszy raz zatankowały Su‑30. Myśliwce nie należały do Rosji
Amerykański tankowiec KC-135 Stratotanker po raz pierwszy publicznie zatankował w powietrzu rosyjskie myśliwce Su-30MKM. Były to działania podjęte w ramach partnerstwa wojskowego między Stanami Zjednoczonymi a Malezją.
14.11.2024 | aktual.: 14.11.2024 15:33
W dniu 12 listopada 2024 r. w malezyjskiej bazie RMAF Subang Air Base miała miejsce wyjątkowa operacja tankowania w powietrzu, w której amerykański tankowiec KC-135, należący do 141. Skrzydła Tankowania Powietrznego Gwardii Narodowej stanu Waszyngton, zatankował trzy malezyjskie myśliwce Su-30MKM. To wydarzenie jest pierwszym publicznie znanym przypadkiem, kiedy samolot USAF zatankował w locie rosyjskie myśliwce Su-30.
Amerykanie zatankowali rosyjskie maszyny
Jak podały Siły Powietrzne USA, współpraca z Malezją, zainicjowana w 2017 r., ma na celu poprawę interoperacyjności oraz zdolności operacyjnych partnerów w regionie Indo-Pacyfiku. Wspólne działania, takie jak to tankowanie, wzmacniają inicjatywy, które wykorzystują specyficzne możliwości amerykańskie oraz te rozwijane we współpracy z sojusznikami. "Dzięki takim przedsięwzięciom możemy efektywnie wykorzystywać nasze strategiczne i kulturowe przewagi w realizacji wspólnych celów w Indo-Pacyfiku" – zaznaczyli przedstawiciele USAF.
Jak donosi The Aviationist, podczas operacji użyto wielopunktowego systemu tankowania MPRS (Multi-Point Refueling System), który umożliwia tankowanie różnych typów samolotów dzięki dwóm stacjom do tankowania umieszczonym na skrzydłach. Malezyjskie Su-30, podobnie jak inne samoloty US Navy i US Marine Corps, są wyposażone w sondę IFR, wymuszającą tankowanie za pomocą węża, co odróżnia je od samolotów USAF, korzystających z systemu boomu. Warto przypomnieć, że boom to sztywny teleskop operowany przez załogę latającej cysterny.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
System MPRS na KC-135 oferuje możliwość tankowania zarówno w trybie boom, jak i z węża, co sprawia, że tankowiec jest wszechstronny i może jednocześnie obsługiwać różne jednostki. KC-135, zaprojektowany początkowo wyłącznie do tankowania za pomocą boomu, zyskał tę zdolność w latach 90. podczas operacji w Iraku, kiedy system MPRS umożliwił sprawne tankowanie wielu sojuszniczych samolotów. KC-135 posiada zbiorniki, w których mieści się blisko 91 ton paliwa lotniczego.