Jest warta miliardy dolarów. Niedługo przeleci blisko Ziemi

Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © East News | NASA/Goddard/University of Arizona/Lockheed Martin
Adam Gaafar
05.12.2021 16:16

Amerykańska agencja kosmiczna NASA podała, że w przyszłym tygodniu w pobliżu Ziemi przeleci asteroida klasyfikowana jako "potencjalnie niebezpieczny obiekt". Specjaliści uspokajają, że w najbliższym czasie nie zagrozi ona naszej planecie.

Długość asteroidy o nazwie 4660 Nereus jest szacowana na 330 metrów. Oznacza to, że obiekt jest większy niż wieża Eiffla (jej całkowita wysokość wynosi 324 metry). Jak informuje serwis Live Science, asteroida przemknie blisko Ziemi w sobotę 11 grudnia, poruszając się z prędkością 23700 km/h.

Asteroida bogata w cenne złoża

Nereus – nazwana na cześć greckiego boga morza – zbliży się na odległość 3,86 miliona km, co stanowi w przybliżeniu dziesięciokrotność odległości dzielącej Ziemię i Księżyc. Live Science przypomina, że NASA klasyfikuje każdy obiekt kosmiczny, który znajduje się w odległości 193 milionów kilometrów od naszej planety jako "obiekt bliski Ziemi".

Szybko poruszające się ciała niebieskie, których średnica wynosi minimum 140 metrów, a dzieląca je od nas odległość wynosi mniej niż 7,5 miliona km, są natomiast oznaczane jako "potencjalnie niebezpieczne". Naukowcy stale monitorują te obiekty.

Odkryta po raz pierwszy 28 lutego 1982 roku asteroida Nereus zbliża do Ziemi prawie co 10 lat. Ponieważ obiekt często odwiedza nasz region Układu Słonecznego, NASA i japońska agencja kosmiczna JAXA rozważały kiedyś pobranie z niej próbki za pomocą statku kosmicznego. Szacuje się, że na asteroidzie znajdują się złoża niklu, żelaza i kobaltu o łącznej wartości 4,71 miliarda dolarów.

Amerykańska agencja kosmiczna prognozuje, że Nereus zbliży się do Ziemi ponownie 2 marca 2031 r. i listopada 2050 r. 14 lutego 2060 r. asteroida może zbliżyć się od nas na odległość ok. 1,2 milionów km.