Jest ich kilka na świecie. Tylko one mogą zbliżyć się do Titana

Na głębokości, gdzie spoczywa Titanic w Oceanie Atlantyckim, panują warunki dalekie od dobrych dla życia ludzi. To też miejsce, gdzie trudno funkcjonować jakimkolwiek maszynom. Istnieje jednak kilka pojazdów na całym świecie, które mogą zanurzyć się na podobną głębokość. Jeden z nich uczestniczy w akcji poszukiwawczo-ratunkowej.

Łódź Titan.Łódź Titan.
Źródło zdjęć: © OceanGate
Norbert Garbarek

Podczas poszukiwań Titana, z którym kontakt urwał się niedługo po zanurzeniu w kierunku wraku Titanica, wykorzystywane są m.in. sonary, które mają na celu określenie przybliżonej lokalizacji łodzi. Wynika to z braku dostępnych maszyn, które potrafią przenieść załogę na głębokość ok. 4 km. Na całym świecie jest ich tylko kilka egzemplarzy. Co to za pojazdy?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nautile z robotem Victor 6000

Należąca do Francuskiego Instytutu Badawczego Eksploatacji Morza (Ifremer) łódź została oddana do użytku jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku i jest w stanie pomieścić trzy osoby. Ma zbliżoną długość do zaginionego Titana, bo 8 metrów, i jest napędzana silnikiem elektrycznym. Pozwala zejść załodze na głębokość nawet 6 km.

Na ratunek uwięzionym turystom wyruszyły należące do Ifremer statek-matka L’Atalante oraz robot Victor 6000 – podaje agencja Reutera. W przeszłości wspomniany wcześniej Nautile uczestniczył natomiast w wyprawach do wraku Titanica oraz tankowca Prestige. Francuska łódź poszukiwała też czarnej skrzynki z rozbitego samolotu wykonującego rejs Air France 447 w 2009 r.

Łódź Nautile.
Łódź Nautile. © Wikimedia Commons

Prawdziwy rekordzista. Limiting Factor

To absolutnie wyjątkowa maszyna pod względem możliwości. Limiting Factor o masie 12,5 tony jest w stanie zanurzyć się na głębokość ok. 11 km, co zostało już udowodnione podczas historycznych wypraw. Oprócz tego może zabrać na pokład dwie osoby.

W 2018 r. sprzęt jako pierwszy statek na świecie dotarł na głębokość 8376 metrów w Oceanie Atlantyckim. W 2019 r. trafił z kolei do najgłębszego punktu w Oceanie Południowym i Oceanie Indyjskim. Limiting Factor zanurzył się też do najgłębszego znanego miejsca na świecie – tzw. Challenger Deep w Rowie Mariańskim (Ocean Spokojny).

Wyposażony w ramię manipulatora pojazd będący w użyciu od 2018 r. jest jednym z potencjalnych, który mógłby zbliżyć się do zaginionego Titana. Dodatkowo Limiting Factor odwiedził już wcześniej wrak Titanica.

Jednostka Limiting Factor.
Jednostka Limiting Factor. © Wikimedia Commons | Richard Varcoe

Alvin

Kolejny załogowy okręt podwodny zdolny do zanurzenia na głębokość 4,5 km. Jego historia sięga lat 60. ubiegłego wieku i wykonał przez całą swoją służbę ponad 5000 zanurzeń. W łodzi mieści się dwóch członków załogi i jeden pilot. Na zewnątrz zamontowano dwa ramiona robotów, które służą m.in. do pobierania próbek podczas misji.

Wartym odnotowania elementem Alvina jest specjalna katapulta. W przypadku wystąpienia niespodziewanego zagrożenia dla ekspedycji, zewnętrzny korpus łodzi może się odseparować i umożliwić dalsze poruszanie się pod wodą. Alvin jest kolejnym sprzętem, który w przeszłości eksplorował wrak Titanica.

Jednostka Alvin.
Jednostka Alvin. © Wikimedia Commons

Chiński Striver, Deep Sea Warrior i Jiaolong

Chińczycy dysponują dziś trzema jednostkami, których możliwości pozwalają na zanurzenie się na głębokość, gdzie spoczywa wrak Titanica i zaginiony OceanGate Titan. Striver zabiera na pokład maksymalnie trzy osoby i podobnie jak Limiting Factor, zanurkował na głębokość niemal 11 km w Rowie Mariańskim.

Kolejna chińska konstrukcja, Deep Sea Warrior również pomieści trzy osoby na pokładzie, jednak zanurzy się najgłębiej na ok. 4,2 km. Może na takiej głębokości pozostać przez ok. 10 godzin. Ostatnią jednostką z Chin, która zanurza się na ok. 7,5 km głębokości to Jiaolong. Ta łódź również pomieści trzyosobową załogę.

Wybrane dla Ciebie

Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Polska zamówiła te myśliwce. W USA je krytykują
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Kilkaset czołgów T-72 z rezerwy. Tak Rosjanie łatają swoje straty
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
Największy krater na Księżycu. Naukowcy zmienili zdanie
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
W 30 sekund na 4 km wysokości. Nowy dron z Niemiec
Samonapędzający się mechanizm. Mirkoby budzą się po 40 tys. lat
Samonapędzający się mechanizm. Mirkoby budzą się po 40 tys. lat
Blisko prędkości światła. To byśmy zobaczyli
Blisko prędkości światła. To byśmy zobaczyli
Rosyjski okręt podwodny u wybrzeży Francji. NATO prowadzi obserwację
Rosyjski okręt podwodny u wybrzeży Francji. NATO prowadzi obserwację
Pociski Tomahawk już spadały na Rosjan. Ale nie w Ukrainie
Pociski Tomahawk już spadały na Rosjan. Ale nie w Ukrainie
Wiatr tutaj wieje 2000 km/h. Jowisz i Neptun różnią się od siebie
Wiatr tutaj wieje 2000 km/h. Jowisz i Neptun różnią się od siebie
Niedźwiedzie coraz bliżej domów. TPN: Jeśli znajdą jedzenie, będą wracać
Niedźwiedzie coraz bliżej domów. TPN: Jeśli znajdą jedzenie, będą wracać
Tak chronią rafinerie. Rosjanie zbudowali ich 150
Tak chronią rafinerie. Rosjanie zbudowali ich 150
"HIMARS" w Korei Północnej. Reżim Kim Dzong Una z niczym się nie kryje
"HIMARS" w Korei Północnej. Reżim Kim Dzong Una z niczym się nie kryje