Jest gorzej, niż zakładali. "Wrak zagłady" może eksplodować
Do tej pory zakładano, że ryzyko wybuchu 1,4 tys. ton materiałów wybuchowych znajdujących się na pokładzie wraku okrętu SS Richard Montgomery u ujścia Tamizy (Wielka Brytania) jest niewielkie. Teraz jednak okazało się, że statek niszczy się coraz szybciej, w efekcie czego może nastąpić wybuch, a w jego następstwie powstanie nawet 5-metrowa fala pływowa. Przypominamy specyfikację spoczywającego na mieliźnie okrętu.
17.12.2023 15:08
"Część wraku SS Richard Montgomery należy pilnie usunąć" – czytamy na portalu Daily Mail, który informuje o ryzyku wywołania tsunami przez eksplozję blisko 1,5 tys. ton materiałów wybuchowych zgromadzonych na pokładzie jednostki.
Przypomnijmy, że ten amerykański statek towarowy klasy Liberty zatonął u ujścia Tamizy (ok. 50 km w linii prostej od centrum Londynu) w sierpniu 1944 r. Osiadł na głębokości ok. 15 m, a w jego ładowni wciąż znajduje się 1,4 tys. ton materiałów wybuchowych. Głównym elementem, który determinuje potencjalne ryzyko eksplozji są trzy maszty widoczne nad powierzchnią wody. Lokalne władze planowały je usunąć, obawiając się o zawalenie konstrukcji na pokład i wywołanie wybuchu.
Do tej pory jednak maszty wciąż pozostają integralną częścią okrętu, a ponadto – według nowej oceny, o której pisze Daily Mail – korodują o wiele szybciej, niż zakładano. Cytowana przez lokalne media radna w Southend Lydia Hyde wyjaśnia, że sytuacja związana z SS Richard Montgomery osiągnęła punkt, w którym lepiej podjąć natychmiastowe działania, niż nie robić nic.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Raport brytyjskiego ministerstwa obrony z 2021 r. wyjaśnia, że eksplozja materiałów zgromadzonych w ładowni okrętu może wywołać tsunami o wysokości 5 m i "spowodować masowe zniszczenia i ofiary śmiertelne". Statek określany mianem "wraku zagłady" (z uwagi na posiadanie dużej mocy podczas potencjalnej eksplozji) jest zagrożeniem dla społeczeństwa żyjącego w pobliżu miejsca spoczynku jednostki z uwagi na fakt, że korozja elementów łączących maszt z resztą konstrukcji może spowodować naruszenie integralności, a następnie uderzenie masztu w ładownię – to może natomiast wywołać eksplozję.
Znajdujący się na mieliźnie Nore (ujście Tamizy) w Wielkiej brytanii okręt SS Richard Montgomery został zbudowany w 1943 r., a więc zatonął niewiele ponad rok po swoim pierwszym kursie. Jego długość całkowita wynosi 135 m, natomiast jednostkę napędową stanowił w nim złożony silnik parowy, który pozwalał rozpędzić statek do prędkości maksymalnej 11,5 węzłów (ok. 21 km/h). Okręt dysponował działami mocowanymi na dziobie (3-calowe, kal. 76 mm), rufie (4-calowe, kal. 102 mm) oraz armatami M1 kal. 37 mm.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski