Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS
ZUS PUE to usługa, która znacznie usprawniła załatwianie wielu spraw związanych, nie tylko przedsiębiorcom, ale również osobom prywatnym. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji się zalogować, podpowiadamy jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.
Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) powstała z myślą o usprawnieniu załatwiania wielu spraw urzędowych - od składania wniosków, przez sprawdzenie statusu wpłaconych składek, aż po możliwość umawiania wizyt lekarskich. Wyjaśniamy, jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.
Kto może korzystać z PUE ZUS?
Z Platformy Usług Elektronicznych ZUS może korzystać każda osoba, która:
- ukończyła 18 lat,
- założyła konto na PUE ZUS,
- potwierdziła swoją tożsamość.
Rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych
Rejestracja w PUE ZUS przebiega bardzo prosto. Poniżej wyjaśnimy poszczególne kroki.
- Wejdź na stronę www.zus.pl i wybierz Zarejestruj w PUE na górze strony;
- Wybierz sposób rejestracji: dla siebie, przedsiębiorców, firm;
- Następnie możesz skorzystać z dwóch opcji rejestracji - za pośrednictwem Profilu Zaufanego lub poprzez wypełnienie wniosku bezpośrednio na stronie PUE ZUS;
- Jeśli rejestrujesz się jako przedsiębiorca, dodatkowo musisz podać NIP firmy;
- Po wypełnieniu wniosku rejestracyjnego, konto w serwisie musi zostać potwierdzone - w tym celu skorzystać z Profilu Zaufanego, Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego lub udać się do dowolnej placówki ZUS w ciągu 7 dni;
- Potwierdzenie profilu może nastąpić również za pośrednictwem Bankowości Internetowej - usługa dostępna jest dla wybranych banków (pełną listę znajdziecie na stronie ZUS-u).
Po utworzeniu konta w portalu zyskujecie dostęp do pełnej funkcjonalności PUE ZUS. Co tym samym zyskujecie? Poniżej omówimy najważniejsze informacje dotyczące korzystania z Platformy Usług Elektronicznych.
Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych?
Jakie korzyści i możliwości zapewnia PUE ZUS? Przede wszystkim zyskujesz możliwość:
- przejrzenia danych zgromadzone przez ZUS,
- przekazania dokumentów ubezpieczeniowych,
- składania wniosków i otrzymywania odpowiedzi bezpośrednio w serwisie,
- zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi od ZUS-u,
- umawiania się na wizyty jednostce ZUS.
Osoby ubezpieczone (np. pracownicy) mogą w PUE ZUS sprawdzić stan opłacanych przez pracodawców składek, a także otrzymać informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich.
Pracodawcy z pomocą portalu mogą dodatkowo skorzystać z aplikacji ePłatnik, która umożliwia m.in. zgłaszanie nowych pracowników do ubezpieczenia czy przeglądać zwolnienia lekarskie. Warto też wspomnieć, że płatnik składek może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.
Oczywiście ponadto mamy łatwy dostęp do formularzy PIT-11 oraz licznych wniosków, wśród których warto wymienić, chociażby:
- wniosek o zmianę swoich danych,
- wniosek Rodzina 500 plus,
- wniosek Dobry Start (300 plus),
- aktywować Bon Turystyczny,
- złożyć wniosek o Zasiłek Opiekuńczy.
Mamy nadzieję, że teraz wiecie już jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych oraz jakie możliwości zyskujecie, rejestrując się na stronie ZUS-u. Warto pamiętać, że usługa cały czas jest rozwijana, więc z mogą dochodzić nowe funkcje, o których nie udało nam się wspomnieć w tym poradniku.