Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS

Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych? Podstawowe informacje o PUE ZUS
Źródło zdjęć: © Pexels

08.08.2020 09:41, aktual.: 08.08.2020 15:36

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

ZUS PUE to usługa, która znacznie usprawniła załatwianie wielu spraw związanych, nie tylko przedsiębiorcom, ale również osobom prywatnym. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji się zalogować, podpowiadamy jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.

Platforma Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) powstała z myślą o usprawnieniu załatwiania wielu spraw urzędowych - od składania wniosków, przez sprawdzenie statusu wpłaconych składek, aż po możliwość umawiania wizyt lekarskich. Wyjaśniamy, jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych.

Kto może korzystać z PUE ZUS?

Z Platformy Usług Elektronicznych ZUS może korzystać każda osoba, która:

  • ukończyła 18 lat,
  • założyła konto na PUE ZUS,
  • potwierdziła swoją tożsamość.

Rejestracja na Platformie Usług Elektronicznych

Rejestracja w PUE ZUS przebiega bardzo prosto. Poniżej wyjaśnimy poszczególne kroki.

  • Wejdź na stronę www.zus.pl i wybierz Zarejestruj w PUE na górze strony;
  • Wybierz sposób rejestracji: dla siebie, przedsiębiorców, firm;
  • Następnie możesz skorzystać z dwóch opcji rejestracji - za pośrednictwem Profilu Zaufanego lub poprzez wypełnienie wniosku bezpośrednio na stronie PUE ZUS;
  • Jeśli rejestrujesz się jako przedsiębiorca, dodatkowo musisz podać NIP firmy;
  • Po wypełnieniu wniosku rejestracyjnego, konto w serwisie musi zostać potwierdzone - w tym celu skorzystać z Profilu Zaufanego, Kwalifikowanego Podpisu Elektronicznego lub udać się do dowolnej placówki ZUS w ciągu 7 dni;
  • Potwierdzenie profilu może nastąpić również za pośrednictwem Bankowości Internetowej - usługa dostępna jest dla wybranych banków (pełną listę znajdziecie na stronie ZUS-u).

Po utworzeniu konta w portalu zyskujecie dostęp do pełnej funkcjonalności PUE ZUS. Co tym samym zyskujecie? Poniżej omówimy najważniejsze informacje dotyczące korzystania z Platformy Usług Elektronicznych.

Jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych?

Jakie korzyści i możliwości zapewnia PUE ZUS? Przede wszystkim zyskujesz możliwość:

  • przejrzenia danych zgromadzone przez ZUS,
  • przekazania dokumentów ubezpieczeniowych,
  • składania wniosków i otrzymywania odpowiedzi bezpośrednio w serwisie,
  • zadawania pytań i otrzymywania odpowiedzi od ZUS-u,
  • umawiania się na wizyty jednostce ZUS.

Osoby ubezpieczone (np. pracownicy) mogą w PUE ZUS sprawdzić stan opłacanych przez pracodawców składek, a także otrzymać informacje o wystawionych zwolnieniach lekarskich.

Pracodawcy z pomocą portalu mogą dodatkowo skorzystać z aplikacji ePłatnik, która umożliwia m.in. zgłaszanie nowych pracowników do ubezpieczenia czy przeglądać zwolnienia lekarskie. Warto też wspomnieć, że płatnik składek może złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu i odebrać go na PUE.

Oczywiście ponadto mamy łatwy dostęp do formularzy PIT-11 oraz licznych wniosków, wśród których warto wymienić, chociażby:

Mamy nadzieję, że teraz wiecie już jak korzystać z Platformy Usług Elektronicznych oraz jakie możliwości zyskujecie, rejestrując się na stronie ZUS-u. Warto pamiętać, że usługa cały czas jest rozwijana, więc z mogą dochodzić nowe funkcje, o których nie udało nam się wspomnieć w tym poradniku.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także