Amerykanie wydali zgodę. Tym będą strzelać niemieckie F-35A
Amerykańska agencja Defense Security Cooperation Agency (DSCA) wyraziła zgodę na potencjalną sprzedaż Niemcom pocisków AIM-120D-3 AMRAAM i powiązanego sprzętu o wartości szacowanej na 1,23 mld dol. Oto czym charakteryzują się najnowsze wersje pocisków AMRAAM.
25 września 2025 r. DSCA poinformowała o zgodzie dla potencjalnej sprzedaży do Niemiec za maksymalną kwotę 1,23 mld dolarów 400 pocisków powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120D-3 AMRAAM, 12 sekcji naprowadzających AIM-120D-3 oraz pojedynczego modułu M-Core i testowego pocisku AIM-120 AMRAAM. Do tego dochodzi wsparcie logistyczne w postaci części zamiennych, pomocy technicznej i oprogramowania.
Co ciekawe jest to kwota o 10 mln dolarów niższa od podobnej propozycji dla Polski z kwietnia 2025 roku. Warto jednak zaznaczyć, że kwoty podane w komunikatach DSCA są wartością maksymalną, a później podpisane umowy wykonawcze na sprzęt są zwykle niższe.
Sprzedaż ma wspierać cele polityki zagranicznej i bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych poprzez zwiększenie potencjału sojusznika NATO, który odgrywa istotną rolę w stabilności politycznej i gospodarczym rozwoju Europy. Głównym wykonawcą kontraktu będzie firma RTX Corporation z Arlington w stanie Wirginia.
AIM-120D-3 AMRAAM — najnowsza wersja standardu lotnictwa NATO
AIM-120D-3 reprezentuje najnowszą generację pocisków powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM będącą w stanie zwalczać cele na dystansie do 180 km. Pociski mogą być wykorzystywane przez różne platformy, począwszy od samolotów F-16, F-35, Eurofighter czy JAS 39 Gripen, a skończywszy na naziemnych systemach obrony powietrznej NASAMS.
W przypadku Niemiec najpewniej pociski są przeznaczone dla pozyskanych samolotów F-35, ponieważ Eurofightery mogą korzystać oferujących jeszcze większy zasięg pocisków MBDA Meteor.
Wersja AIM-120D-3 wyróżnia się na tle wcześniejszych modeli poprawioną nawigacją i dodaniem dwukierunkowego łącza komunikacyjnego zapewniającego łączność z samolotem po wystrzeleniu. To pozwala na przesyłanie przez samolot korekt pozycji celu do pocisku, zanim ten zbliży się na tyle, aby naprowadzanie przejęła pokładowa aktywna głowica radiolokacyjna.
AIM-120D-3 AMRAAM — łącze komunikacyjne zapewnia nowe możliwości
Warto jednak pamiętać, że ze względu na kompaktowe rozmiary, zasięg radaru zamontowanego w pocisku jest ograniczony – szacuje się, że zawiera się on w przedziale 20-40 km dla klasycznego samolotu. Do tego czasu pocisk po prostu leci do obszaru, gdzie wedle wyliczeń powinien się znajdować cel naprowadzany przez nawigację inercyjną.
Z kolei łącze komunikacyjne zapewnia przesyłanie aktualizacji pozycji celu na żywo oraz w razie konieczności zmianę celu na inny jeśli pierwotny obiekt został zniszczony np. przez inny pocisk.
To wszystko w połączeniu z osiąganiem prędkości bliskiej Mach 4 (1372 m/s) sprawia, że AIM-120D-3 jest skuteczny w zwalczaniu manewrujących celów na dużych odległościach.