Jądro Ziemi się zmienia. Coś na nim powstaje

Jądro Ziemi się zmienia. Coś na nim powstaje

Ilustracja reakcji chemicznej na granicy jądra i płaszczu Ziemi
Źródło zdjęć: © ASU | Dan Shim
Wojciech Kulik
20.11.2023 13:02, aktualizacja: 17.01.2024 13:17

Geologów już od dziesięcioleci intryguje obecność cienkiej warstwy na zewnętrznym obszarze metalicznego jądra Ziemi. Najnowsze badania pokazują, że może ona mieć związek z procesem przedostawania się wody z powierzchni w głąb planety.

Skorupa ziemska składa się z płyt tektonicznych. Te ścierają się ze sobą i przesuwają się względem siebie. Przez miliardy lat tworzące się w ten sposób szczeliny pozwalały wodzie dostawać się do jądra planety. Kiedy woda dociera do granicy jądra i płaszcza (czyli ok. 2,9 tys. km pod powierzchnią), dochodzi do potężnej reakcji chemicznej, w wyniku której do dolnego płaszcza transportowana jest krzemionka.

Dodatkowa warstwa wewnątrz Ziemi. Naukowcy już wiedzą, skąd się wzięła

Naukowcy z Korei Południowej, Stanów Zjednoczonych i Niemiec podzielili się wynikami swoich badań na łamach czasopisma Nature Geoscience.

– Przez lata uważano, że wymiana materii między jądrem a płaszczem Ziemi jest niewielka. Nasze ostatnie eksperymenty wysokociśnieniowe pokazują jednak coś innego. Odkryliśmy, że gdy woda dociera do granicy jądra i płaszcza, reaguje z krzemem w rdzeniu, tworząc krzemionkę – tłumaczy Dan Shim z Arizona State University.

Stosunkowa cienka, mająca kilkaset kilometrów grubości warstwa (zwana "E prime") została zauważona kilka dekad temu przez naukowców zajmujących się rejestrowaniem fal sejsmicznych przechodzących przez wnętrze Ziemi. Przez dziesięciolecia nie dawała spokoju naukowcom, którzy teraz jednak twierdzą, że przyczyną jej powstania może być właśnie reakcja chemiczna wynikająca z przedostawania się wody do jądra.

Aby to udowodnić, naukowcy przeprowadzili serię eksperymentów z wykorzystaniem podgrzewanego laserowo ogniwa diamentowego (to pozwoliło naśladować warunki ciśnienia i temperatury na granicy jądra i płaszcza). Okazało się, że rzeczywiście woda przedostająca się do jądra Ziemi może reagować chemicznie ze znajdują się tam tam materiałami i tworzyć krzemionkę, która następnie łączy się z płaszczem.

Wojciech Kulik, dziennikarz Wirtualnej Polski