Hub logistyczny – czym jest i jakie usługi oferuje?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

01.12.2023 13:16, aktual.: 04.12.2023 12:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Coraz więcej firm na rynku korzysta z usług operatorów logistycznych, takich jak M.B.B. Logistics, którzy przejmują obowiązki związane z magazynowaniem czy transportem towarów. Takie procesy realizowane są głównie w specjalnie przystosowanych do tego centrach. Niektóre z nich rozrastają się jednak do kompleksowych hubów logistycznych. Jak działają obiekty tego typu?

Czym jest hub logistyczny?

Hub to ogromny park logistyczny, który obejmuje wszystkie obiekty ważne dla przepływu towarów. Na jego terenie można więc zrealizować każdy proces składający się na kompletny łańcuch dostaw – od magazynowania, przez przeładunek, aż po dystrybucję. Za kluczowe cechy hubu logistycznego należy uznać przede wszystkim bardzo dużą powierzchnię i lokalizację w pobliżu ważnych węzłów komunikacyjnych.

Jakie obiekty wchodzą w skład hubu logistycznego?

Obiekty logistyczne, które składają się na hub, są ze sobą ściśle powiązane. Umożliwia to sprawną koordynację przepływu towarów. Do elementów parku zaliczają się między innymi:

  • Infrastruktura transportowa – terminale przeładunkowe, drogi czy tory, które zapewniają dostęp do tras i szlaków handlowych.
  • Magazyny – powierzchnie składowe, strefy celne, chłodnie i mroźnie.
  • Nowe technologie – systemy zarządzania magazynem (WMS), transportem (TMS), a także roboty i narzędzia do automatyzacji pracy.
  • Obiekty dodatkowe – strefy kompletowania zamówień, pakowania i etykietowania, biura celnika i agencji spedycyjnej, serwisy pojazdów czy obsługa techniczna.

Warto zauważyć, że swego rodzaju elementem hubu logistycznego jest także personel. Są to pracownicy zatrudnieni w magazynach, kierowcy, operatorzy sprzętu oraz eksperci odpowiedzialni za optymalizację procesów logistycznych.

Hub logistyczny a magazyn logistyczny – różnica

Znając najważniejsze cechy hubu, dość łatwo odróżnić go od zwykłego magazynu logistycznego. Kluczowe aspekty to przede wszystkim:

  • Powierzchnia – huby logistyczne są zdecydowanie większe od magazynów. Mają najczęściej około 1 mln km2, a nawet więcej. Zwykłe składy zajmują natomiast maksymalnie 100 tys. km2.
  • Infrastruktura – magazyn logistyczny to jeden budynek, a hub obejmuje wiele różnych obiektów, takich jak biura, warsztaty, parkingi i liczne udogodnienia dla pracowników.
  • Liczba pracowników – ze względu na rozmiary obiektu hub logistyczny zatrudnia oczywiście znacznie więcej pracowników niż zwykły magazyn. Zajmują też oni bardziej zróżnicowane stanowiska.
  • Zakres usług – magazyny zajmują się wyłącznie obsługą towarów: ich przechowywaniem i dystrybucją. Huby logistyczne realizują z kolei wszystkie procesy wchodzące w skład łańcucha dostaw.
  • Przepustowość – huby mają ogromne możliwości w zakresie obsługi towarów. Dysponują potężnymi zasobami, dzięki czemu są w stanie zapewnić odpowiednie warunki nawet najbardziej wymagającym materiałom i produktom.

Jakie usługi świadczą huby logistyczne?

Bogactwo zasobów, którymi dysponują huby logistyczne, gwarantuje im bardzo szeroki zakres działalności. Parki tego typu świadczą więc różnorodne usługi na rzecz firm, które potrzebują wsparcia w obszarze zarządzania przepływem towarów. Do realizowanych przez huby procesów zaliczają się przede wszystkim:

  • Magazynowanie – to podstawowa usługa świadczona przez huby logistyczne. Liczne magazyny na terenie parków mogą różnić się specyfiką, zapewniając firmom odpowiednie warunki przechowywania rozmaitych towarów.
  • Dystrybucja – przechowywane towary są też w hubach kompletowane, pakowane i etykietowane. Przygotowywanie zamówień do wysyłki stanowi jeden z kluczowych obszarów działalności takich operatorów.
  • Transport – dzięki własnej flocie różnorodnych pojazdów oraz dostępowi do kluczowych szlaków drogowych, kolejowych czy morskich huby logistyczne mogą zajmować się transportem i spedycją towarów.

Usługi dodatkowe – huby logistyczne uzupełniają swoje oferty usługami związanymi z odprawami celnymi, obrotem dokumentami czy marketingiem. Poza czynnościami realizowanymi na rzecz klientów, w parkach tego typu wykonuje się również wiele zadań na potrzeby wewnętrzne. Mowa między innymi o naprawie pojazdów, prowadzeniu hoteli i gastronomii dla pracowników czy optymalizacji działalności za pomocą nowych technologii.

Zalety i wady hubów logistycznych

Huby stanowią bardzo atrakcyjne rozwiązanie dla firm, które potrzebują usług z zakresu logistyki międzynarodowej. Mimo licznych zalet niosą jednak ze sobą pewne zagrożenia. Aby zrozumieć, kto może najbardziej skorzystać na eksploatacji takich parków, przyjrzyjmy się bliżej ich zaletom oraz wadom.

Zalety hubów logistycznych:

  • Oszczędność czasu – dzięki ścisłej współpracy poszczególnych obiektów na terenie parku czas dostaw ulega znacznemu skróceniu, a wszelkie procesy logistyczne realizowane są sprawniej.
  • Redukcja kosztów – koncentracja wszystkich procesów w jednym miejscu pozwala ograniczyć zbędne wydatki, wynikające na przykład z transportu.
  • Wysoki poziom usług – huby zatrudniają ekspertów z wielu różnych dziedzin logistyki, dzięki czemu gwarantują klientom obsługę na najwyższym poziomie.
  • Atrakcyjna lokalizacja – parki znajdują się w pobliżu najważniejszych szlaków handlowych, co umożliwia szybkie dostosowywanie się do zmieniających się w logistyce trendów.

Wady hubów logistycznych:

  • Natężenie ruchu – na obszarze hubów działa wiele różnych firm, co może prowadzić do konfliktów (dotyczących na przykład dostępu do kluczowych zasobów).
  • Ryzyko koncentracji – ewentualna awaria lub nieszczęśliwy wypadek mogą doprowadzić do dużych strat, ponieważ wszystkie najważniejsze obiekty, procesy i towary skupione są w jednym miejscu.
  • Różnice w profilach klientów – firmy korzystające z hubów prowadzą różne rodzaje działalności, w związku z czym mogą sobie nawzajem przeszkadzać

Jakie są czynniki lokalizacji hubów logistycznych?

Firmy logistyczne tworzą swoje huby w miejscach, które pozwalają im usprawnić przepływ towarów. Parki powstają więc nie tylko w pobliżu głównych autostrad czy stanowisk pozyskiwania surowców, ale też w portach morskich i na lotniskach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Do czynników decydujących o lokalizacji hubów logistycznych należy więc zaliczyć przede wszystkim:

  • profil działalności korporacji,
  • specyfikę obsługiwanych towarów,
  • zasięg działalności,
  • preferowane metody transportu,
  • cenę siły roboczej i innych zasobów.

Co to jest hub logistyczny? – Podsumowanie

Hub logistyczny to kompleksowy obiekt, z którego korzystają przede wszystkim firmy o największych wymaganiach. Parki tego typu odgrywają coraz ważniejszą rolę na globalnym rynku, usprawniając kluczowe procesy i przyspieszając realizację dostaw. Pozwalają więc na ciągły rozwój i doskonalenie usług z zakresu handlu, a zwłaszcza sprzedaży internetowej.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie