Gry wideo, które pomagają wrócić do zdrowia
Nudna i męcząca rehabilitacja? Tradycyjne ćwiczenia już niedługo mogą odejść do lamusa. Zastąpią je gry wideo.
Rehabilitacja jest żmudnym procesem powrotu do zdrowia. Wymaga powtarzania monotonnych i niekiedy ciężkich ćwiczeń. Wiele osób nie utożsamia jej z szansą na odzyskanie sprawności, a mozolnym i irytującym działaniem, które po pewnym czasie staje się przykrym obowiązkiem.
Ostatnie odkrycia firmy Kinemotion stwarzają szansę na przekształcenie spotkań z rehabilitantem w coś bardziej interesującego, zabawnego, a przede wszystkim motywującego do dalszej pracy. Rozwiązaniem mają być gry wideo.
Pomysł został zainicjowany przez Chilijczyka - Felipe Quezada, który na skutek wypadku motocyklowego uszkodził łokieć i zmuszony był do rehabilitacji. Trwała ona 6 miesięcy. W ich trakcie Quezada wielokrotnie zadawał sobie pytanie czy wykonywane ćwiczenia muszą być tak nudne.
W trakcie kolejnych ćwiczeń z rehabilitantem Quezada, odwołując się do swojej wiedzy oraz doświadczenia jako twórca gier komputerowych i digital designer wpadł na pomysł interaktywnej platformy z grami wideo, która ma pomóc pacjentom i zwiększyć dostępność rehabilitacji.
Jak działa Kinemotion?
Projekt zakłada tworzenie gier wideo, które wspierają proces powrotu do zdrowia. Gry wymagają od pacjentów wykonywania określonych ruchów, zgodnych z zaleconą terapią. Dzięki temu pomagają w odzyskaniu właściwej ruchomości i zwiększają motywację do kontynowania rehabilitacji.
W trakcie wykonywania ćwiczeń pacjenci otrzymują punkty, przechodzą na kolejne poziomy i wygrywają nagrody. Element rywalizacji skutecznie przekłada się na poziom zaangażowania i chęć powrotu na kolejną sesję rehabilitacyjną.
Projekt realizowany jest przez firmę Kinemotion. Obecnie na rynku dostępnych jest osiem różnych gier wideo, które pomagają w przypadku pacjentów z chorobą Parkinsona, Alzheimera, stwardnieniem rozsianym, udarem, a także z innymi problemami dotyczącymi głównie układu mięśniowo-szkieletowego.
Gry oferowane przez Kinemotion dostępne są w kilku wersjach. Dzięki temu mogą być wykorzystywane nie tylko w szpitalach, ale także zdalnie w domowym zaciszu.
Rozwiązanie dostosowane do różnych potrzeb
Jedna z gier Kinemotion, skierowana do osób chorych na Parkinsona, rozgrywa się na egzotycznej wyspie i wymaga od pacjenta przeskakiwania z kamienia na kamień. Każdy ruch w grze odpowiada faktycznemu ruchowi pacjenta. Nacisk kładziony jest na pobudzenie ruchomości kończyn np. poprzez podnoszenie kolan do góry i wsparcie zachowania równowagi, czyli stymulację ośrodkowego układu nerwowego.
Inna z gier polega na przechodzeniu przez kolejne, wirtualne pierścienie znajdujące się w powietrzu. Jest to doskonałe ćwiczenie na równowagę. W trakcie gry tworzone są statystyki. Na ich podstawie bardzo łatwo ocenić postępy w rehabilitacji.
Póki co projekt testowany jest w Chile. Spodziewać się jednak można, że innowacyjny pomysł szybko znajdzie zwolenników, znudzonych dotychczasową formą rehabilitacji, którzy marzą, by wprowadzić do niej choć niewielkie elementy rozrywki i zaskoczenia.