Generalissimus Suworow. Potężny atomowy okręt podwodny typu Boriej dla rosyjskiej floty
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Do rosyjskiej floty trafił nowy okręt podwodny. Jednostka otrzymała nazwę Generalissimus Suworow i jest strategicznym okrętem podwodnym typu Boriej. To już szósty okręt podwodny tego typu, a kolejne cztery są właśnie budowane.
Chrzest Generalissimusa Suworowa nastąpił podczas symbolicznego wodowania – okręt nie został faktycznie zwodowany, ale tylko wytoczony z hali montażowej. Budowany od 2014 roku okręt w roku 2022 rozpocznie próby morskie i – o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem – rok później wejdzie w skład rosyjskiej Floty Pacyfiku.
Typ 955 Boriej to nowa generacja rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych, mająca zastąpić kilka wcześniejszych typów – okręty Delta III, Delta IV i Tajfun. Projektowane od lat 80. okręty z napędem atomowym były długo rozwijane, a ich budowę opóźniły problemy z finansowaniem.
Długa budowa okrętów podwodnych Boriej
Pierwszy z serii, K-535 Jurij Dołgoruki był budowany w latach 1996-2007 i wszedł do służby dopiero w 2013 roku, jako pierwszy strategiczny okręt podwodny zbudowany po rozpadzie Związku Radzieckiego.
Cykl budowy kolejnych okrętów został jednak przyspieszony i obecnie pięć okrętów służy już w różnych flotach Rosji, jeden - Generalissimus Suworow – został zwodowany i skierowany do prób, a kolejne cztery znajdują się w różnych fazach budowy.
Okręty typu Boriej - uzbrojenie
Okręty typu 955A (Boriej-A) to duże, 170-metrowe jednostki, wypierające pod wodą 24 tys. ton. Ich głównym uzbrojeniem jest 16 pocisków balistycznych R-30 Buława, z których każdy ma ponad 12 metrów długości i waży prawie 37 ton. Pociski te mają zasięg przekraczający 8 tys. km i mogą przenosić do sześciu głowic jądrowych.
Zobacz także
Okręt może mieć również na wyposażeniu – obok torped innych typów – torpedy superkawitacyjne WA-111 Szkwał. Ta wyjątkowa broń, projektowana do atakowania m.in. amerykańskich lotniskowców, rozwija pod wodą prędkość dochodzącą do 200 węzłów (około 370 km/h).
Jest to możliwe dzięki generowaniu przez torpedę otaczającego ją, gazowego bąbla, w którym opory są znacznie niższe niż podczas poruszania się bezpośrednio w wodzie.