Generalissimus Suworow. Potężny atomowy okręt podwodny typu Boriej dla rosyjskiej floty
Do rosyjskiej floty trafił nowy okręt podwodny. Jednostka otrzymała nazwę Generalissimus Suworow i jest strategicznym okrętem podwodnym typu Boriej. To już szósty okręt podwodny tego typu, a kolejne cztery są właśnie budowane.
28.12.2021 | aktual.: 24.02.2022 15:42
Chrzest Generalissimusa Suworowa nastąpił podczas symbolicznego wodowania – okręt nie został faktycznie zwodowany, ale tylko wytoczony z hali montażowej. Budowany od 2014 roku okręt w roku 2022 rozpocznie próby morskie i – o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem – rok później wejdzie w skład rosyjskiej Floty Pacyfiku.
Typ 955 Boriej to nowa generacja rosyjskich strategicznych okrętów podwodnych, mająca zastąpić kilka wcześniejszych typów – okręty Delta III, Delta IV i Tajfun. Projektowane od lat 80. okręty z napędem atomowym były długo rozwijane, a ich budowę opóźniły problemy z finansowaniem.
Długa budowa okrętów podwodnych Boriej
Pierwszy z serii, K-535 Jurij Dołgoruki był budowany w latach 1996-2007 i wszedł do służby dopiero w 2013 roku, jako pierwszy strategiczny okręt podwodny zbudowany po rozpadzie Związku Radzieckiego.
Cykl budowy kolejnych okrętów został jednak przyspieszony i obecnie pięć okrętów służy już w różnych flotach Rosji, jeden - Generalissimus Suworow – został zwodowany i skierowany do prób, a kolejne cztery znajdują się w różnych fazach budowy.
Okręty typu Boriej - uzbrojenie
Okręty typu 955A (Boriej-A) to duże, 170-metrowe jednostki, wypierające pod wodą 24 tys. ton. Ich głównym uzbrojeniem jest 16 pocisków balistycznych R-30 Buława, z których każdy ma ponad 12 metrów długości i waży prawie 37 ton. Pociski te mają zasięg przekraczający 8 tys. km i mogą przenosić do sześciu głowic jądrowych.
Zobacz także
Okręt może mieć również na wyposażeniu – obok torped innych typów – torpedy superkawitacyjne WA-111 Szkwał. Ta wyjątkowa broń, projektowana do atakowania m.in. amerykańskich lotniskowców, rozwija pod wodą prędkość dochodzącą do 200 węzłów (około 370 km/h).
Jest to możliwe dzięki generowaniu przez torpedę otaczającego ją, gazowego bąbla, w którym opory są znacznie niższe niż podczas poruszania się bezpośrednio w wodzie.