Filipiny chcą więcej śmigłowców Black Hawk z Mielca. Prezydent kraju potwierdza
Filipińskie siły zbrojne zamówią dodatkową partię śmigłowców Black Hawk produkowanych w zakładach PZL Mielec. Zakup większej ilości egzemplarzy potwierdził prezydent Rodrigo Duterte. Łącznie do azjatyckiego kraju trafi 31 maszyn tego typu.
05.02.2021 15:53
Prezydent Filipin Rodrigo Duterte zatwierdził zakup dodatkowych 15 śmigłowców Black Hawk produkowanych w zakładach PZL Mielec - poinformował lokalny serwis "Sun Star". Dołączą one do szesnastu maszyn tego typu, które zostały już zamówione.
Black Hawki zastąpią używane na Filipinach śmigłowce Huey w wersjach UH-1H i UH-1D, które ulegają ostatnio częstym wypadkom. W wyniku styczniowej katastrofy z udziałem jednego z nich zginęło łącznie siedem osób.
Kontrakt między Filipinami a firmą Sikorsky Aircraft podpisano w 2019 roku. Na jego mocy do azjatyckiego kraju miało trafić 16 śmigłowców S-70i Black Hawk. Sześć z nich weszło już do służby, pozostałe dziesięć maszyn dołączy do nich jeszcze w tym roku. Łączna kwota umowy opiewa na ponad 240 milionów dolarów.
Filipiński resort obrony poinformował, że śmigłowce wielozadaniowe są niezbędne do transportu żołnierzy i zaopatrzenia. W specjalnym komunikacie dodano, że wykorzystanie tego rodzaju maszyn jest szczególnie istotne z uwagi na liczne wyspy i ukształtowanie terenu na Filipinach.
Przypomnijmy, że śmigłowce S-70i Black Hawk znajdują się również na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP. Cztery maszyny tego typu zostały zakupione dla Wojsk Specjalnych w styczniu 2019 roku. Trzy egzemplarze posiada z kolei polska policja, która używa ich m.in. do wsparcia działań pododdziałów kontrterrorystycznych.
S-70i Black Hawk
Śmigłowce są odmianą UH-60M Black Hawk oferowaną na eksport. W porównaniu do standardowej wersji są lżejsze o ok. 500 kg, z powodu braku wyposażenia zastrzeżonego dla amerykańskich sił zbrojnych.
Wiropłat napędzany jest przez te same silniki co UH-60M, jednak zastosowano w nim układ sterowania z T700-GE-701C. Wirnik główny śmigłowca S-70i pochodzi z wersji UH-60L. Maszyny wykorzystują wspólną awionikę z czterema wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi, jednak w wersji S-70i została uproszczona. Pozostałe elementy struktury wiropłatu oraz układ dynamiczny są wspólne.