Ewolucyjny sukces dinozaurów. Były większe i szybsze od konkurencji

Ewolucyjny sukces dinozaurów. Były większe i szybsze od konkurencji

Dinozaur tyranozaurus - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash
oprac. KMO
09.02.2024 09:31, aktualizacja: 09.02.2024 09:55

Naukowcy z University of Bristol w Wielkiej Brytanii, pod kierunkiem Amy E. Shipley, przeprowadzili badania, które sugerują, że pierwsze dinozaury były szybsze i bardziej dynamiczne od swoich konkurentów, co przyczyniło się do ich ewolucyjnego sukcesu. Wyniki tych badań zostały opublikowane na łamach "Royal Society Open Science".

Badacze porównali proporcje kończyn wielu gatunków gadów z okresu triasowego, który trwał od 252 mln do 201 mln lat temu. To właśnie w tym okresie po raz pierwszy pojawiły się dinozaury. Wyniki badań wskazują, że pierwsze dinozaury i ich bliscy krewniacy nie tylko byli dwunożni, ale również przystosowani do biegania. Co więcej, dinozaury wykazywały znacznie szerszą gamę stylów biegania niż niektóre z ich konkurentów, co czyniło je zwierzętami elastycznymi ewolucyjnie.

Ewolucyjny sukces dinozaurów

Kiedy 233 mln lat temu nastąpił kryzys klimatyczny, dinozaury, które istniały wówczas w niewielkiej liczbie od około 20 mln lat, odniosły zwycięstwo nad konkurencją. Klimat zmienił się na suchy, a pożywienie stało się mniej dostępne. Dinozaury wykorzystały ten kryzys jako okazję do podbicia świata. W przeciwieństwie do nich, przodkowie krokodyli nie byli w stanie rozprzestrzenić się w takim zakresie i tak dynamicznie.

Tom Stubbs, jeden z naukowców biorących udział w badaniu, zauważa, że choć często wyobrażamy sobie dinozaury jako ogromne i niezdarne, zaczynały one swoją karierę jako małe, szybkie owadożercy. Po triasowym wymieraniu pojawiły się wielkie, kilkunastometrowe olbrzymy, niektóre z nich opancerzone. Wiele z nich było czworonożnych, ale szybkie, zwinne dwunogi nadal występowały. Ta różnorodność pozwoliła dinozaurom przetrwać na Ziemi przez tak wiele milionów lat.

Więcej informacji na ten temat można znaleźć pod adresem: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.231495.