Czym latają rządy innych krajów?
Czym latają rządy innych krajów?
Do momentu tragedii pod Smoleńskiem najważniejsze osoby w Polsce korzystały z dwóch samolotów Tu-154M (na zdjęciu). Samoloty tego typu znajdowały się również na wyposażeniu rządowych flot wielu krajów wchodzących kiedyś w skład ZSRR, ale większość naszych sąsiadów już zrezygnowała z tych maszyn. Na krótszych trasach nasi oficjele korzystają z czterech samolotów typu Jak-40, dwa z nich zostały wyprodukowane w 1979 roku, a dwa rok później. Starsze z maszyn są wystawione na sprzedaż. Dysponujemy również trzema samolotami PZL M28 Bryza oraz szeregiem śmigłowców Mi-8, PZL W-3 Sokół i jednym Bell 412.
2. Słowacja
Słowackie władze, podobnie jak polskie korzystają z samolotów Tupolev Tu-154M oraz dwóch Yakovlewów Yak-40 (na zdjęciu). Często również premier słowackiego rządu lata samolotami rejsowymi.
3. Bułgaria
Bułgarzy korzystają do transportu władz z Airbusa A319, francuskiego Dassault Falcon 2000 (na zdjęciu) oraz szeregu śmigłowców Mi-8. 13 kwietnia 2010, w związku z katastrofą polskiego samolotu prezydenckiego, Bułgaria wycofała ze swojej floty Tupoleva Tu-154 – taką samą maszynę, w której zginął prezydent Lech Kaczyński.
4. Republika Czeska
Czeskie siły powietrzne do transportu VIP-ów używają dwóch samolotów Airbus A319CJ (na zdjęciu wnętrze samolotu), jednego Bombardier Challenger 600 oraz dwoma maszynami Yak-40. Czesi dysponują również śmigłowcami Mi-8 do transportu oficjeli na krótszych trasach. Poza Europą z Airbusów A319CJ korzystają również rządy Brazylii, Wenezueli, Tajlandii, Turcji i Malezji.
5. Rumunia
Prezydent Rumunii lata samolotem Boeing 707 YR-ABB (na zdjęciu), a premier kraju zazwyczaj podróżuje BAC 1-11. Do transportu na terenie kraju, rumuńskie władze korzystają ze śmigłowca SA-365 Dauphin.
6. Szwecja
Król Szwecji, członkowie rodziny królewskiej, premier, ministrowie oraz najwyżsi rangą dowódcy szwedzkiej armii korzystają z dwóch samolotów Gulfstream G.IV (na zdjęciu) oraz stosunkowo małego Cessna Citation II.
7. Hiszpania
Hiszpańskie lotnictwo zapewnia transport VIP-ów za pomocą dwóch specjalnie przygotowanych Airbusów A310 (na zdjęciu), pięciu samolotów Dassault Falcon 900 produkcji francuskiej oraz kilku helikopterów.
8. Włochy
Włoskie władze korzystają przede wszystkim z dwóch Airbusów A319CJ, z których jeden przeznaczony jest do przewozu premiera lub prezydenta i posiada 30 miejsc. Druga maszyna może pomieścić 50 pasażerów i wykorzystywana jest przez innych rządowych oficjeli. Dodatkowo włoskie lotnictwo dysponuje czterema mniejszymi samolotami Dassault Falcon 50 oraz pięcioma Dassault Falcon 900. Do dyspozycji włoskich władz pozostają również dwa śmigłowce Agusta SH-3D Sea Kings, z których czasami korzysta również papież.
9. Francja
Za transport francuskich władz odpowiada ETEC - eskadra podległa bezpośrednio ministrowi obrony. ETEC dysponuje czterema samolotami Dassault Falcon 50, dwoma Dassault Falcon 900, jednym Dassault Falcon 7X oraz dwoma Airbusami A319CJ. Dodatkowo jednostka posiada dwa śmigłowce Super Puma. Czasami francuscy oficjele korzystają również z wyposażenia jednostki Escadron de transport 3/60 Esterel, która posiada trzy samoloty Airbus A310-300 oraz dwa Airbusy A340-200 (na zdjęciu). W czerwcu 2008 roku francuskie ministerstwo obrony zamówiło dwie maszyny z serii Airbus A330-200 (wykorzystywane wcześniej przez linie lotnicze Air Caraibes i Swissair). Poza tym trwa proces całkowitej modernizacji francuskiej floty samolotów rządowych. W listopadzie 2009 zatwierdzono budżet 185 milionów euro na zakup i modyfikację samolotu Airbus A330, który będzie przeznaczony tylko i wyłącznie do użytku prezydenta Francji. Maszyna ma być gotowa pod koniec 2010 roku.
10. Niemcy
Najważniejsze osoby w Niemczech latają dwoma samolotami Airbus A310-304, którymi wcześniej latały władze Niemiec Wschodnich. Samoloty te zostały przeprojektowane na modele Airbus A310 VIP przez dział Lufthansa Technik. Dodatkowo niemieckie władze dysponują sześcioma odrzutowcami Challenger 601 i trzema śmigłowcami Eurocopter Cougar AS532. W październiku 2007 ogłoszono, że sześć Challengerów zostanie zastąpionych dwoma samolotami Airbus A 319CJ i czterema Bombardier Global 5000 (na zdjęciu). W marcu 2008 roku niemieckie ministerstwo obrony ogłosiło chęć zakupu dwóch używanych maszyn Airbus A340-300 od linii lotniczych Lufthansa. Samoloty mają zastąpić zużyte Airbusy A310. Pierwszy z zakupionych A319 wszedł do służby w marcu 2010, drugi zostanie dostarczony do końca bieżącego roku, a pozostałe samoloty wejdą w skład floty w 2011 roku.