Człowiek nie od dzisiaj jest szkodnikiem Ziemi. Zaczęło się od Majów

Zaawansowana infrastruktura miejska i wiejska Majów zmieniła ekosystemy w globalnie ważnych lasach tropikalnych. To prawdopodobnie pierwsze działania człowieka, które tak wpłynęły na środowisko.
Człowiek nie od dzisiaj jest szkodnikiem Ziemi. Zaczęło się od Majów.
Człowiek nie od dzisiaj jest szkodnikiem Ziemi. Zaczęło się od Majów. (iStock.com)
ycipk-4n97s3

Badacze z "Univeristy of Texas" odkryli, że działalność Majów miała wcześniejszy, bardziej intensywny i geograficznie większy wpływ na lasy tropikalne, niż dotychczas sądzono. To dowodzi, że okres, w którym człowiek zaczął toksycznie wpływać na środowisko, zaczął się znacznie wcześniej.

Majowie przekształcili lasy w kompleksy podmokłych pól i wykopali kanały w celu zarządzania jakością i ilością wody. Powodem tego była m.in. powiększająca się populacja.

Na polach naukowcy odkryli dowody uprawiania takich roślin, jak m.in. kukurydza. Znaleźli także muszle i kości zwierząt, co wskazuje na ich hodowle.

Zwiększone CO2

Czytaj też: Historia włochatego mamuta z wyspy Wrangla. Jego ostatnie chwile na Ziemi nie były łatwe

Według naukowców powiększanie kompleksów podmokłych pół generowało CO2 poprzez wypalanie lasów, a rolnictwo generowało metan.

ycipk-4n97s3

Według badaczy nawet te niewielkie zmiany mogły ocieplić planetę, co daje do myślenia w sprawie dzisiejszych przemian.

"Zrozumienie funkcjonowania ówczesnego rolnictwa ma kluczowe znaczenie dla zrozumienia minionych społeczności i ich wpływu na czasy, w których żyjemy teraz. Nasze odkrycia stanowią uzupełnienie dowodów na wczesny i rozległy wpływ człowieka na globalne obszary tropikalne." – powiedział przewodniczący badaniu Tim Beach.

Źródło: Gizmodo.com