Czarna dziura powstała na oczach naukowców. Potwierdza teorię Einsteina

Naukowcy z MIT oraz kilku uczelni z innych krajów wspólnie potwierdzili wykrycie fali grawitacyjnej, którą wyemitowała tworząca się czarna dziura. Schemat emitowanej fali zgadza się z tym, co przewidywał Einstein w swojej teorii względności.
Czarna dziura. Ogólna teoria względności po raz pierwszy potwierdzona za pomocą eksperymentu (Wikimedia Commons CC BY)
ycipk-1s5olc

Za pomocą rozchodzącej się fali grawitacyjnej, zespół naukowców dokonał wykrycia tworzącej się czarnej dziury i był w stanie obliczyć jej masę oraz prędkość obrotu. Zgodnie z przewidywaniami Einsteina. Najnowsze badanie opublikowane w Physical Review Letters potwierdziło jeszcze jedną tezę geniusza.

Czarne dziury emitują tylko trzy obserwowalne wartości. Są nimi masa, prędkość obrotu oraz ładunek elektryczny. Wszystkie inne właściwości są pochłaniane przez czarną dziurę. Ten termin utworzył John Wheeler, a sytuację określił sloganem "czarne dziury nie mają włosów".

Badacze byli w stanie zidentyfikować wzór emitowanych fal czarnej dziury korzystając z równań Einsteina. Następnie obliczyli masę i prędkość obrotu, jaki powinna mieć czarna dziura, biorąc pod uwagę schemat fal. Obliczenia te pasowały okazały się pasować, do schematów obliczeń odkrytych wcześniej czarnych dziur.

ycipk-1s5olc

Zobacz też: Czarna dziura w Drodze Mlecznej gwałtownie zwiększa jasność. Naukowcy są w szoku

"Wszyscy spodziewaliśmy się, że ogólna teoria względności jest poprawna, ale to pierwszy raz w historii, kiedy udało nam się to udowodnić na podstawie takich dowodów" - powiedział prowadzący zespół naukowców Maximiliano Isi, członek NASA Einstein Fellow na uczelni MIT. To pierwszy raz, kiedy za pomocą praktycznego eksperymentu udało się potwierdzić prawa należące do ogólnej teorii względności.

Zobacz też: Czarna dziura "pożarła" gwiazdę. Pierwszy raz w historii udało się to zaobserwować