Czarna dziura powstała na oczach naukowców. Potwierdza teorię Einsteina

Czarna dziura powstała na oczach naukowców. Potwierdza teorię Einsteina
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Arkadiusz Stando
25.09.2019 15:53, aktualizacja: 26.09.2019 13:04

Naukowcy z MIT oraz kilku uczelni z innych krajów wspólnie potwierdzili wykrycie fali grawitacyjnej, którą wyemitowała tworząca się czarna dziura. Schemat emitowanej fali zgadza się z tym, co przewidywał Einstein w swojej teorii względności.

Za pomocą rozchodzącej się fali grawitacyjnej, zespół naukowców dokonał wykrycia tworzącej się czarnej dziury i był w stanie obliczyć jej masę oraz prędkość obrotu. Zgodnie z przewidywaniami Einsteina. Najnowsze badanie opublikowane w Physical Review Letters potwierdziło jeszcze jedną tezę geniusza.

Czarne dziury emitują tylko trzy obserwowalne wartości. Są nimi masa, prędkość obrotu oraz ładunek elektryczny. Wszystkie inne właściwości są pochłaniane przez czarną dziurę. Ten termin utworzył John Wheeler, a sytuację określił sloganem "czarne dziury nie mają włosów".

Badacze byli w stanie zidentyfikować wzór emitowanych fal czarnej dziury korzystając z równań Einsteina. Następnie obliczyli masę i prędkość obrotu, jaki powinna mieć czarna dziura, biorąc pod uwagę schemat fal. Obliczenia te pasowały okazały się pasować, do schematów obliczeń odkrytych wcześniej czarnych dziur.

"Wszyscy spodziewaliśmy się, że ogólna teoria względności jest poprawna, ale to pierwszy raz w historii, kiedy udało nam się to udowodnić na podstawie takich dowodów" - powiedział prowadzący zespół naukowców Maximiliano Isi, członek NASA Einstein Fellow na uczelni MIT. To pierwszy raz, kiedy za pomocą praktycznego eksperymentu udało się potwierdzić prawa należące do ogólnej teorii względności.

Źródło: phys.org