Brytyjski wywiad alarmuje. Rosja wyposażyła pociski AS-23a w drugą głowicę

Z informacji brytyjskiego wywiadu wynika, że Rosjanie zdecydowali się na zmodyfikowanie pocisków manewrujących AS-23a. Nowe warianty mają cechować się o połowę mniejszym zasięgiem, ale mimo to będą groźniejsze dla Ukraińców. Wyjaśniamy dlaczego.

Tu-160M, nośnik pocisków manewrujących AS-23aTu-160M, nośnik pocisków manewrujących AS-23a
Źródło zdjęć: © Licencjodawca
Mateusz Tomczak

Brytyjczycy donoszą, że Dowództwo Lotnictwa Dalekiego Zasięgu (DA) rosyjskich sił powietrznych podjęło decyzję o wyposażeniu pocisków manewrujących AS-23a (w kodzie NATO: Kodiak) w dodatkowe (drugie) głowice. Było to podyktowane chęcią zwiększenia siły rażenia tej broni i w praktyce może dać właśnie takie efekty.

Rosjanie zmodyfikowali pociski manewrujące AS-23a

"Najnowsza modyfikacja prawdopodobnie ograniczy zasięg pocisków AS-23 o połowę. DA nie potrzebuje ich pełnego zasięgu, aby uderzać w całą Ukrainę. Druga głowica jest zaprojektowana do zwiększenia rozprysku odłamków przy uderzeniu w cel. Jest prawdopodobne, że to uczyni broń bardziej skuteczną w uderzaniu w nieopancerzone cele" - napisano w codziennej aktualizacji wywiadowczej.

Brytyjczycy podkreślają, że Rosjanie niemal od początku wojny przeciwko Ukrainie czynią starania o modyfikowanie swojego uzbrojenia, co ma na celu zwiększanie jego siły rażenia oraz zdolności przetrwania. W przypadku pocisków manewrujących problemem Rosjan jest fakt, że wiele z nich przechwytuje ukraińska obrona powietrzna.

Zasięg pocisków manewrujące AS-23a to aż 4,5 tys. m. Ograniczenie go o połowę na skutek dodania dodatkowej głowicy nie pozbawi Rosjan możliwości atakowania dowolnie wybranych celów na ukraińskiej ziemi. Z drugiej strony sprawi - jak tłumaczą Brytyjczycy - że znacząco zwiększy się rozprysk odłamków przy uderzeniu w cel.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Każdy tego typu pocisk osiąga masę do 2400 kg i niemal 7,5 m długości. Po wystrzeleniu osiąga prędkość prawie 1 tys. km/h.

Modernizacja po rosyjsku

Do przenoszenia pocisków manewrujących AS-23a Rosjanie wykorzystują bombowce strategiczne Tu-160, Tu-95, Tu-95MS. Na Ukrainą najczęściej widywane są Tu-95 (w kodzie NATO: Bear H), które stanowią podstawowe uzbrojenie rosyjskiego lotnictwa strategicznego. To samoloty, które są w stanie operować na pułapie do 13,5 km i spędzić w powietrzu bez tankowania nawet 14 godzin. Ich zasięgu jest szacowany na ok. 10,5 tys. km. Napęd stanowią cztery turbośmigłowe silniki Kuzniecow NK 12 o mocy 15 tys. KM każdy. Dzięki nim Tu-95 osiąga prędkość maksymalną 830 km/h.

Wybrane dla Ciebie
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki
Top Gun. Rewolucja w amerykańskim lotnictwie zaczęła się od porażki