Brytyjski jetpack znowu w akcji. Tym razem w roli latającego sanitariusza

Sporo osób zapewne pamięta żołnierza Royal Marines z jetpackiem dokonywującego abordażu okrętu z maja ubiegłego roku. Tym razem możemy zobaczyć sprzęt w górskich warunkach.

Żołnierz z jetpackiem od  Gravity Industries na ćwiczeniach NATO
Żołnierz z jetpackiem od Gravity Industries na ćwiczeniach NATO
Źródło zdjęć: © YouTube | Gravity Industries
Przemysław Juraszek

10.01.2022 | aktual.: 24.02.2022 15:40

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Firma Gravity Industries opublikowała na swoim kanale YouTube nagranie dotyczące wykorzystania jetpacka ich konstrukcji podczas ćwiczeń NATO w Słowenii.

Scenariusz dotyczył misji ratunkowej w górskim środowisku polegającej na wydobyciu rannego żołnierza z wąwozu oraz zapewnieniu mu pomocy medycznej. Niezbędne osocze miał dostarczyć żołnierz wyposażony w jetpacka, który jak widać na nagraniu, był w stanie pokonać znaczny dystans w trudnym terenie dosłownie w chwilę.

Żołnierz wyposażony w jetpacka ze względów bezpieczeństwa leciał wzdłuż ścieżki, ale w normalnych warunkach przelot nad drzewami w linii prostej nie stanowiłby problemu (do 5 km). W normalnych warunkach poszkodowany musiałby czekać znacznie dłużej, a jedynym szybszym niż na piechotę klasycznym środkiem transportu w takich warunkach jest motocykl taktyczny.

Nad jetpackami myślą wszyscy więksi gracze

Nad rozwojem jetpacków pracuje obecne wiele państw. W USA jest m.in. firma JetPack Aviation, która we wrześniu znalazła nieujawnionego klienta na dwie sztuki, a w Europie mamy słynnego Flyboarda, na którym Franky Zapata wykonał lot podczas obchodów Dnia Bastylii w 2019 roku.

Jego projekt jest obecnie testowany przez francuskie jednostki specjalne, o czym poinformowała jeszcze w grudniu ubiegłego roku francuska minister obrony Florence Parly podczas Defense Innovation Forum.

Jest to bardzo obiecująca technologia, aczkolwiek problemem pozostaje bardzo krótki czas lotu liczony w minutach oraz ograniczony udźwig. Przykładowo wspomniany cywilny flyboard ma tylko 120 kg udźwigu oraz może przebywać w powietrzu przez zaledwie 10 minut według informacji ze strony producenta.

Komentarze (4)