Black Friday 2020 słabszy niż w 2019? Ekspert komentuje
"Sprzedaż podczas tegorocznego Black Friday będzie zdecydowanie słabsza niż w roku 2019", ocenia analityk Polskiego Instytutu Ekonomicznego Jakub Rybacki. Co to dokładnie znaczy? Wyjaśniamy.
27.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 15:12
Mogłoby się wydawać, że Black Friday 2020 i Cyber Monday 2020 będą dla sklepów okazją, by odbić się po kiepskich miesiącach spowodowanych przez pandemię koronawirusa. Jednak, jak wskazują wstępne analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego, zainteresowanie zakupami jest trzykrotnie niższe niż w poprzednich latach.
- Liczba zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google odnośnie ofert promocyjnych w poprzednim tygodniu była o ponad 50 proc. niższa niż rok temu - podał Jakub Rybacki. Oznacza to również, że zainteresowanie zakupami w internecie jest znacznie niższe, niż było np. w zeszłym roku.
Jak zaznaczył, w bieżącym tygodniu podczas kulminacji promocji wyniki są trzykrotnie niższe niż w poprzednich latach, chociaż dane mają charakter wstępny. Zdaniem eksperta słaby Czarny Piątek 2020 jest wynikiem zamknięcia sklepów, a mimo że zainteresowanie zakupami w sieci cały czas rośnie, to nie jest ono wystarczające, by zrekompensować sklepom straty.
Rybacki zauważa również, że gospodarstwa domowe "ostrożniej podchodzą do większych zakupów". Chociaż większość osób nie obawia się zakupów w sieci, to jednak decyzje zakupowe są podejmowane znacznie rozsądniej, niż wtedy, gdy jesteśmy już w sklepie. Kupując online mamy więcej czasu na przemyślenie zakupów i częściej wstrzymujemy się z finalną decyzją.
Jak dodał Rybacki, badanie koniunktury GUS wskazuje, że stosunkowo mały odsetek Polaków zrezygnował z planów zakupów w horyzoncie roku, jednak słabiej ocenia chęć do kupowania w obecnym miesiącu. Przypominamy też, że zgodnie z decyzją Rady Ministrów do 29 listopada większość dużych sklepów pozostaje zamknięta.