Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać? UOKiK przypomina, na co uważać

Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać? UOKiK przypomina, na co uważać

Black Friday 2020 już 27 listopada
Black Friday 2020 już 27 listopada
Źródło zdjęć: © Pexels
16.11.2020 17:15, aktualizacja: 02.03.2022 10:03

Black Friday, czyli Czarny Piątek 2020 już za kilka tygodni. Jak co roku sklepy będą kusić promocjami i zniżkami. Jednak w tym czasie łatwo wpaść również w pułapki zastawione na konsumentów. Jak się przed nimi uchronić?

Czarny Piątek 2020 wypada 27 listopada. Zgodnie z tradycją, tego dnia powinniśmy przygotować się na ogromne przeceny, wyprzedaże i różne akcje promocyjne. Jak Black Friday wygląda w Polsce w praktyce, pisał m.in. Adam Bednarek przy okazji zeszłorocznego szału zakupowego. UOKiK przypomina również, że Czarny Piątek to okazja dla nieuczciwych sprzedawców, dlatego należy rozsądnie podejść do zakupów. 

Black Friday 2020. Jak się nie dać oszukać?

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że Black Friday to okazja, na której może skorzystać wielu nieuczciwych sprzedawców. Niestety częstą praktyką w naszym kraju jest podnoszenie cen towarów, by potem spektakularnie obniżyć cenę w dniu wyprzedaży. UOKiK podkreśla, że takie działania są niedozwolone, a samych kupujących zachęca do rozważnych zakupów.

Czarny Piątek w tym roku przeniósł się w dużej mierze do internetu, o czym świadczą, chociażby promocje w sklepach internetowych, które ruszyły na wiele dni przed faktycznym Black Friday. To jednak dobra wiadomość dla kupujących, ponieważ o wiele łatwiej będzie nam porównywać ceny poszczególnych produktów, nim zdecydujemy się na zakup. Dzięki temu mamy większą szansę uniknąć oszustwa. 

UOKiK przypomina, że kupujących obowiązuje zawsze najniższa cena. Oznacza to, że jeżeli na metce towaru jest cena niższa niż przy kasie - mamy prawo do ceny z metki. Jeżeli kasjer błędnie naliczy nam cenę i zorientujemy się dopiero po opłaceniu zakupów, możemy domagać się zwrotu zapłaconej nadwyżki. 

Zwroty i reklamacje na Black Friday

UOKiK przypomina, że Black Friday nie zwalnia sklepów z przestrzegania zasad gwarancji. Jeżeli kupujemy nowy, nieuszkodzony towar to gwarancja na niego obowiązuje, niezależnie od tego, czy jest przeceniony, czy nie. 

Warto również zwrócić uwagę, że w przypadku reklamacji mamy prawo zwrócić wadliwy towar, chyba że towar został przeceniony z powodu wady. Na przyjęcie reklamacji sprzedawca ma 14 dni - jeśli nie dotrzyma tego terminu, uznaje się, że została ona przyjęta. 

Inaczej sprawa wygląda w momencie, gdy chcemy zwrócić przeceniony towar bez podania przyczyny, np. ponieważ zmieniliśmy zdanie. Przyjęcie z powrotem towaru zależy od dobrej woli sprzedającego. Należy również ustalić, jak w przypadku zwrotu towaru, wygląda zwrot środków - może się okazać, że zamiast gotówki przysługuje nam tylko kupon do wykorzystania w danym sklepie. 

Zagraniczne zakupy online na Black Friday

W związku z epidemią koronawirusa, centra handlowe zamknięte są w Polsce do 29 listopada. To oznacza, że wiele osób chętniej skorzysta z zakupów online, również z zagranicznych sklepów. UOKiK przypomina, że często kupując np. z Azji, stajemy się importerami towarów. Oznacza to, że finalna cena towaru może znacznie się różnić od tej, którą widzimy na stronie sklepu, ponieważ może zostać naliczone wysokie cło.

W związku z pandemią, sprowadzając towar z zagranicy, powinniśmy być przygotowani na wydłużony czas realizacji zamówienia oraz dostawy. To z kolei może wiązać się również z wydłużonym czasem ewentualnych reklamacji czy zwrotów. Mimo to kupując w czasie Black Friday w UE czy USA wciąż możemy trafić na dobre promocje, więc warto ich wypatrywać.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)