Bayraktar TB3. Turcy pracują nad następcą słynnych dronów
Niedawno z linii montażowej zjechał turecki dron Bayraktar TB3 SİHA, następca słynnych maszyn TB2, które sprawdziły się w pierwszych miesiącach wojny w Ukrainie. Producent, turecka firma Baykar Makina, planuje ruszyć z seryjną produkcją pod koniec 2023 r.
24.01.2023 | aktual.: 24.01.2023 20:55
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Tureckie drony zyskały prawdziwą sławę w marcu ub.r., gdy okazało się, że Ukraińcy zdołali zniszczyć przy ich pomocy 180 jednostek rosyjskiego sprzętu. W porównaniu z TB2, nowa maszyna ma być szybsza, większa i jeszcze bardziej zaawansowana. Co wiemy do tej pory na temat nowej tureckiej konstrukcji?
Bayraktar TB3 – następca słynnych dronów
Dron TB2, który zasłynął na świecie za sprawą sukcesów w Ukrainie, ma 6,5 m długości, a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 12 m. Maksymalna masa startowa tej maszyny to z kolei 700 kg. Wiadomo, że model TB3 będzie prawie o dwa metry dłuższy, a rozpiętość jego skrzydeł wyniesie 14 m. W porównaniu z poprzednią wersją jego prędkość maksymalna wzrośnie z 220 km/h do 290 km/h, zaś przelotowa – ze 130 km/h d ok. 225 km/h. Masa startowa bezzałogowca będzie ponad dwukrotnie większa niż u TB2 i wyniesie 1450 kg.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Producent przekonuje, że w dronie znajdzie się jeszcze więcej zróżnicowanej broni i sprzętu. TB3 będzie miał ponadto składane skrzydła i zyska możliwość startu i lądowania z lotniskowców o krótkich pasach startowych. Dron ma być w stanie przenosić do 280 kg uzbrojenia podwieszanego na sześciu węzłach.
Zobacz także
Maszyna zostanie wyposażona w silnik PD3, który pozwoli utrzymać jej się w powietrzu ponad 24 godziny. Oczekuje się, że drony Bayraktar TB3 zostaną rozmieszczone m.in. na pokładzie tureckiego okrętu TCG ANADOLU. Oblot drona, jak i jego masowa produkcja, są planowane jeszcze w tym roku.
Warto przypomnieć, że firma Baykar Makina pracuje również nad bezzałogowcami Bayraktar Kızılelma, które będą posiadały silniki AI-322F i AI-25TLT produkcji ukraińskiej firmy państwowej Iwczenko-Progress. Podobnie jak TB3, maszyna będzie mogła startować z lotniskowców o krótkich pasach startowych.
Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski