Bawią się naszym kosztem. Ekstremalnie bogaci podgrzewają planetę, a płacimy wszyscy

Jak wynika z nowych badań, najbogatsze 1 proc. ludności świata było odpowiedzialne za emisję ponad dwukrotnie większej ilości dwutlenku węgla niż biedniejsza połowa świata w latach 1990-2015 – donosi The Guardian. 

Jeff Bezos, właściciel Amazona i najbogatszy człowiek świataJeff Bezos, właściciel Amazona i najbogatszy człowiek świata
Źródło zdjęć: © Getty Images

Emisja dwutlenku węgla wzrosła o 60 proc. w ciągu 25 lat, ale wzrost emisji najbogatszego jednego proc. na świecie był w tym czasie trzy razy większy niż wzrost emisji biedniejszej połowy ludzkości.

W sprawozdaniu opracowanym przez Oxfam i Sztokholmski Instytut Ochrony Środowiska ostrzega się, że gwałtowna nadmierna konsumpcja i uzależnienie od wysokoemisyjnego transportu bogatego jednego procenta ludzkości wyczerpuje światowy "budżet węglowy" – liczbę ton CO2, którą możemy jeszcze wyemitować do atmosfery tak, żeby zatrzymać stopień ocieplenia na 2 stopniach w stosunku do poziomu przed rewolucją przemysłową i uniknąć makabrycznych konsekwencji.

Zawiedliśmy biedniejszą część świata

Tim Gore z Oxfam stwierdził w rozmowie z Guardianem, że taki udział w emisjach ludzi najbogatszych oznacza, że mimo spalania tak dużej ilości paliw kopalnych, co doprowadziło nas na skraj katastrofy klimatycznej, nie udało nam się poprawić poziomu życia miliardów ludzi.

Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

Nowa analiza wykazała także, że najbogatsze 10 proc. światowej populacji, czyli ok. 630 mln osób, było odpowiedzialne za około 52 proc. globalnej emisji w okresie wyżej wspomnianych 25 lat. W skali globalnej najbogatsze 10 proc. to osoby o dochodach powyżej 35 tys. dolarów (ok. 133 tys. zł) rocznie, a najbogatszy 1 proc. to osoby zarabiające ponad 100 tys. dolarów rocznie (ok. 380 tys. zł).

Tim Gore wskazał, że jednym z czynników stanowiących lwią część emisji najbogatszych jest wysokoemisyjny transport. Niestety według jego słów mieszkańcy bogatych krajów wykazują rosnącą tendencję do jazdy samochodami o wysokiej emisji takimi jak SUV-y oraz odbywania większej liczby lotów.

Wybrane dla Ciebie
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Ukraińcy nie musieli go atakować. Rosyjski Ka-226 rozbił się w Rosji
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosja promuje Su-57. Nikt nie chce "najlepszego samolotu świata"
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Rosjanie zrobili to celowo. Zaatakowali konwój humanitarny
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Problemy z rosyjskimi czołgami. Sami Rosjanie narzekają na ich jakość
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji