Bawią się naszym kosztem. Ekstremalnie bogaci podgrzewają planetę, a płacimy wszyscy

Jak wynika z nowych badań, najbogatsze 1 proc. ludności świata było odpowiedzialne za emisję ponad dwukrotnie większej ilości dwutlenku węgla niż biedniejsza połowa świata w latach 1990-2015 – donosi The Guardian. 

Jeff Bezos, właściciel Amazona i najbogatszy człowiek świataJeff Bezos, właściciel Amazona i najbogatszy człowiek świata
Źródło zdjęć: © Getty Images

Emisja dwutlenku węgla wzrosła o 60 proc. w ciągu 25 lat, ale wzrost emisji najbogatszego jednego proc. na świecie był w tym czasie trzy razy większy niż wzrost emisji biedniejszej połowy ludzkości.

W sprawozdaniu opracowanym przez Oxfam i Sztokholmski Instytut Ochrony Środowiska ostrzega się, że gwałtowna nadmierna konsumpcja i uzależnienie od wysokoemisyjnego transportu bogatego jednego procenta ludzkości wyczerpuje światowy "budżet węglowy" – liczbę ton CO2, którą możemy jeszcze wyemitować do atmosfery tak, żeby zatrzymać stopień ocieplenia na 2 stopniach w stosunku do poziomu przed rewolucją przemysłową i uniknąć makabrycznych konsekwencji.

Zawiedliśmy biedniejszą część świata

Tim Gore z Oxfam stwierdził w rozmowie z Guardianem, że taki udział w emisjach ludzi najbogatszych oznacza, że mimo spalania tak dużej ilości paliw kopalnych, co doprowadziło nas na skraj katastrofy klimatycznej, nie udało nam się poprawić poziomu życia miliardów ludzi.

Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

Nowa analiza wykazała także, że najbogatsze 10 proc. światowej populacji, czyli ok. 630 mln osób, było odpowiedzialne za około 52 proc. globalnej emisji w okresie wyżej wspomnianych 25 lat. W skali globalnej najbogatsze 10 proc. to osoby o dochodach powyżej 35 tys. dolarów (ok. 133 tys. zł) rocznie, a najbogatszy 1 proc. to osoby zarabiające ponad 100 tys. dolarów rocznie (ok. 380 tys. zł).

Tim Gore wskazał, że jednym z czynników stanowiących lwią część emisji najbogatszych jest wysokoemisyjny transport. Niestety według jego słów mieszkańcy bogatych krajów wykazują rosnącą tendencję do jazdy samochodami o wysokiej emisji takimi jak SUV-y oraz odbywania większej liczby lotów.

Wybrane dla Ciebie

ChatGPT vs starożytna matematyka. Wynik zaskoczył naukowców
ChatGPT vs starożytna matematyka. Wynik zaskoczył naukowców
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
"Wielkie pytanie o życie, wszechświat i całą resztę". Co kryje czarna skrzynka?
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Najgroźniejszy drapieżnik mórz. 12 par oczu i śmiertelna trucizna
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
Testy polskiego GNOMA. Zagraniczne media zachwycone
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
USA kupiły pociski za 639 mln. dol. Nie przeszły one testów
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Zaskakujące rdzewienie Księżyca. Naukowcy wskazują winnego
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Prawdziwa prowizorka. Rosjanie wysyłają na front cywilne samochody
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Amerykańska firma pomoże Ukrainie. Pojazdy o wartości 163 mln. dol.
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Umowa na 25 mld. dol. Rosja pomoże Iranowi budować elektrownię atomową
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Mocarstwo testuje pocisk rakietowy. Wystrzelili go z pociągu
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Pokazali na nagraniu. Ukraińskie drony morskie z nową technologią
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina
Indie będą produkować rosyjskie karabiny. Zysk i tak trafi do Putina