Astronomowie zauważyli jedną z największych czarnych dziur. Jest 40 miliardów razy większa od masy Słońca

Astronomowie zauważyli jedną z największych czarnych dziur. Jest 40 miliardów razy większa od masy Słońca

Źródło zdjęć: © NASA | NASA
07.08.2019 11:50, aktualizacja: 07.08.2019 12:24

Astronomowie właśnie odkryli jedną z największych czarnych dziur w historii. Znajduje się około 700 milionów lat świetlnych od Ziemi, w galaktyce Holmberg 15A.

Zespół astronomów z Instytutu Fizyki Pozaziemskiej Maxa Plancka w Niemczech dostrzegli ogromną czarną dziurę. Jest ona tak duża, że pomieściłaby w sobie cały nasz układ słoneczny.

Jest większa niż średnia "supermasywna" czarna dziura, co w terminologii naukowców oznacza "ultramasywną" czarną dziurę.

Analiza ruchu gwiazd otaczających galaktykę, dokonana za pomocą bardzo dużego teleskopu Europejskiego Obserwatorium Południowego (VLT), pozwoliła oszacować, że czarna dziura nazwana Holm 15A * jest około 40 miliardów razy większa od masy Słońca.

Zdaniem portalu Science Alert, dzięki temu można uznać ją za jedną z największych czarnych dziur, jakie kiedykolwiek zaobserwowano. Tytuł największej wciąż utrzymuje TON 618, czyli galaktyka z "ultramasywną" czarną dziurą o masie 66 miliardów razy większej niż masa Słońca.

Przyczyny powstawania czarnych dziur wciąż nieznane

Naukowcy wciąż nie znają dokładnych przyczyn uformowania Holm 15A * i innych podobnych czarnych dziur. Maja jednak nadzieję, że w przyszłości uda im się uzupełnić brakującą wiedzę i udoskonalić badania kosmiczne.