Arktyczny "potwór" z Marambio. Naukowcy znaleźli jego szczątki

Ilustracja przedstawiająca elasmozaura
Źródło zdjęć: © Getty Images | Daniel Eskridge
Karolina Modzelewska
09.04.2024 20:42, aktualizacja: 09.04.2024 21:37

Skamieniałości znalezione w Base Marambio, całorocznej argentyńskiej stacji polarnej na wyspie Marambio, pozwoliły na identyfikację nowego gatunku elasmozaura. Marambionectes molinai żył ok. 67 mln lat temu i wyróżniał się wyjątkowo długą, smukłą szyją. Stworzenia te były też bardzo dobrze przystosowane do wodnego stylu życia.

Elasmozaury to gatunek należący do rodziny plezjozaurów, czyli wodnych gadów, które zamieszkiwały Ziemię w okresie od ok. 240 do 65 milionów lat temu, między triasem a kredą. Jak ustalili badacze, okaz znaleziony w Arktyce był przedstawicielem nowego gatunku, nazwanego Marambionectes molinai.

Arktyczny "potwór" z wyspy Marambio

Naukowcy natrafili na jego pozostałości w 2018 r. w Formacji Lopez de Bertodano. Jest to formacja geologiczna w archipelagu Jamesa Rossa na Półwyspie Antarktycznym, której różne warstwy powstały na granicy kredy i paleogenu. Jak przekazał paleontolog Jose O'Gorman, cytowany przez serwis Sci Science: "Zgromadzone szczątki Marambionectes molinai obejmują tułów i część ogona, kończyny, szyję i czaszkę, a także kamienie żołądkowe zwane gastrolitami, prawdopodobnie używane do mechanicznego trawienia żywności".

Badacz zaznaczył też, że wydobycie skamieniałości nie było łatwe ze względu na warunki panujące na wyspie Marambio. W trakcie wyprawy naukowcy zmierzyli się z kilkudniową burzą śnieżną, która odizolowała zespół badawczy od reszty świata. Zakończyła się ona sukcesem, a zdobyty materiał okazał się na tyle dobrze zachowany, że eksperci byli w stanie potwierdzić odkrycie nowego gatunku. Dokładnie opisali go na łamach czasopisma naukowego "Journal of Systematic Palaeontology".

Zobacz także: SięKlika #29: Ile kosztuje klimatyzacja?, Czas na Apple Ring, nowy klawisz w Windows

Ich zdaniem Marambionectes molinai, posiadający szczególne cechy, był formą przejściową pomiędzy dwiema grupami elasmozaurów zamieszkujących półkulę południową. Gatunek żył na krótko przed masowym wyginięciem dinozaurów, pod koniec okresu kredy, a jego znalezienie rzuca dodatkowe światło na to, jak różnorodne było życie w prehistorycznych oceanach. Zamieszkiwały je nawet stworzenia przypominające wyglądem mitycznego potwora z Loch Ness.