Najstarszy polski prom ma 40 lat, co z resztą? Na horyzoncie nowe jednostki
Polskie połączenia promowe ze Szwecją działają nieprzerwanie. Najstarsza jednostka ma ponad 40 lat, a flota w 2025 r. wzbogaca się o nowoczesne promy, w tym pierwszy z napędem hybrydowym.
W związku z emisją serialu "Heweliusz", w reż. Jana Holoubka na Netflixie, który opowiada o największej tragedii morskiej w powojennej Polsce, w ostatnich tygodniach coraz więcej osób interesuje się katastrofą. Do wypadku doszło 14 stycznia 1993 r. przy bardzo złej pogodzie, podczas sztormu o sile 12 w skali Beauforta, na trasie ze Świnoujścia do Ystad w Szwecji. Według oficjalnych źródeł tamtej nocy na morzu zginęło 56 osób.
Rejsy po tragedii się nie skończyły
W jakim stanie jest dziś polska żegluga morska? Jak przypomina Polskie Radio, rejsy polskich promów po Bałtyku nie zakończyły się po tej tragedii. Do dziś jednostki polskich armatorów obsługują połączenia ze Szwecją. Dwukierunkowe trasy Świnoujście - Ystad i Świnoujście - Trelleborg realizuje Unity Line (Polska Żegluga Morska i EuroAfrica). Linia Świnoujście - Ystad jest także w siatce Polferries, czyli Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, która utrzymuje również połączenie Gdańsk - Nynäshamn.
Flota polskich promów wkrótce się powiększy
Polską flotę tworzy w sumie 10 jednostek, określanych jako sprawdzone i o dużej dzielności morskiej. Z dostępnych w sieci danych wynika, że najstarszy jest Wawel, pływający dla Polferries. Zbudowano go w 1980 r., a następnie gruntownie wyremontowano w 1989 i 2005 r. Pozostałe promy Polferries są młodsze: Mazovia ma 29 lat (po przebudowie w 2012 r.), Cracovia - 23 lata, Nowa Star - 14 lat.
Unity Line dysponuje: 35-letnim Gryfem, 30-letnim Copernicusem oraz 33-letnim Galileuszem. Po 30 lat mają także Skania i flagowa Polonia. Taki wiek nie jest wyjątkowy w świecie żeglugi - na Wielkich Jeziorach Amerykańskich wciąż pływa SS Alpena, wodowana w 1942 r.
Nowe jednostki: Varsovia i Jantar Unity
Najnowszym nabytkiem na polskich liniach jest Varsovia w barwach Polferries. Statek z 2024 r. ma ponad 216 m długości i ponad 28 m szerokości. Na pokład zabiera 936 pasażerów, 200 samochodów osobowych i 150 ciężarówek w jednym rejsie. To pierwszy od ponad 20 lat całkowicie nowy statek w Polferries - podkreśla armator na swojej stronie.
Na początku przyszłego roku dołączy kolejna jednostka. Do Szwecji zacznie pływać Jantar Unity - nowoczesny prom z Gdańskiej Stoczni Remontowej, o długości blisko 200 m i szerokości ponad 30 m. Na pokładzie przewidziano miejsca dla 400 pasażerów i 50 członków załogi, a maksymalna prędkość ma wynieść 19 węzłów (ponad 35 km/h). To będzie pierwszy polski prom z napędem hybrydowym: siłownia na LNG będzie wspomagana silnikami elektrycznymi.
Wspólny projekt polskich armatorów: nowa marka
Jantar Unity popłynie w barwach PolSca Baltic Ferries. To nowa marka w przewozach między Polską a Skandynawią, za którą stoją wszyscy polscy armatorzy promowi: Polska Żegluga Morska i EuroAfrica (Unity Line) oraz Polska Żegluga Bałtycka (Polferries). "PolScA" ma działać jako spółka akcyjna z równymi akcjonariuszami: PŻM, EuroAfrica i PŻB. Jak podawał "Bankier.pl", siedziba spółki ma znajdować się w Świnoujściu.