Amerykańskie lotniskowce w gotowości. Tylko jeden jest remontowany

10 z 11 amerykańskich lotniskowców jest obecnie w trakcie misji, przebywa w MSD (miejscach stałej dyslokacji) albo przygotowuje się do kolejnego rejsu. Tylko jeden okręt nie jest gotowy do działania. Co się z nim dzieje?

Lotniskowcowa grupa uderzeniowaLotniskowcowa grupa uderzeniowa
Źródło zdjęć: © Domena publiczna | U.S. Navy Photo
Łukasz Michalik

Lotniskowiec USS George H.W. Bush (CVN 77) typu Nimitz został skierowany do stoczni w celu przeprowadzenia częściowej modernizacji PIA (Planned Incremental Availability).

Plan prac przewiduje przeprowadzenie przeglądu wszystkich instalacji okrętu, poprawę rozwiązań odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, a także modernizację systemów łączności i dowodzenia.

Harmonogram przewiduje szybki postęp prac. Okręt ma być gotowy do kolejnego wyjścia w morze już w lipcu bieżącego roku, a krótka modernizacja nie spowoduje wyłączenia go ze służby.

Wysoka gotowość lotniskowców

W rezultacie Stany Zjednoczone utrzymują bardzo wysoką gotowość swoich sił uderzeniowych. Jak zauważa Zespół Badań i Analiz Militarnych, spośród 11 lotniskowców tylko jeden jest czasowo wyłączony ze służby.

USS John C. Stennis (CVN 74) przechodzi RCOH (Refueling and Complex Overhaul) - remont połączony z kompleksowym przeglądem i wymianą prętów paliwowych, który zakończy się w 2025 roku.

Nowy lotniskowiec US Navy

Jednocześnie do służby przygotowywany jest zupełnie nowy okręt – lotniskowiec John F. Kennedy (CVN 79). To pierwsza seryjna (a druga w ogóle) jednostka nowego typu Gerald R. Ford, określanego także jako typ przejściowy, poprzedzający wejście do służby zupełnie nowych, futurystycznych okrętów.

Lotniskowce tego typu wchodząc do służby mają w kolejnych latach stopniowo zastępować eksploatowane obecnie 10 okrętów typu Nimitz. Są do nich bardzo podobne – mają zbliżoną wyporność ok. 100 tys. ton, identyczną długość, a także podobne inne wymiary, jak szerokość, wysokość czy zanurzenie.

Gerald R. Ford i Nimitz - różnice

Od poprzedników odróżnia ich nieco mniejsza, przesunięta w stronę rufy nadbudówka. Kluczowe różnice kryją się wewnątrz kadłuba, gdzie zastosowano m.in. nowy, trzykrotnie wydajniejszy napęd w postaci dwóch reaktorów A1B.

Jest on niezbędny nie tylko do poruszania okrętu, ale także do zasilenia nowych, elektromagnetycznych katapult (EMALS - Electromagnetic Aircraft Launch System).

Wprowadzone zmiany dają nowym okrętom znacznie większe możliwości – w porównaniu z lotniskowcem typu Nimitz, lotniskowiec typu Gerald R. Ford może wysyłać w powietrze samoloty częściej i szybciej, co przekłada się na nawet 240 startów i lądowań w ciągu doby.

Wybrane dla Ciebie
Są zakładnikami polityki USA. Gripeny pod znakiem zapytania
Są zakładnikami polityki USA. Gripeny pod znakiem zapytania
Wampirzyca piekielna. To jedyny taki gatunek
Wampirzyca piekielna. To jedyny taki gatunek
Miał być pancernym gigantem NATO. Grzęźnie w błocie
Miał być pancernym gigantem NATO. Grzęźnie w błocie
Bombardują sami siebie. Rosja ma w tym doświadczenie
Bombardują sami siebie. Rosja ma w tym doświadczenie
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Izrael zrzucił ją na Bejrut. USA domaga się jej zwrotu
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
Pierwsza dostawa od dwóch lat. Pojawiło się jedno pytanie
Deszcz na Marsie? Poszlakę zapisano w skale
Deszcz na Marsie? Poszlakę zapisano w skale
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Odkrył ogromny rzymski skarb. Ukrywał go 8 lat
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Trump uśmiecha się do sąsiada. Umowa na ponad 2,5 mld dol.
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Rosja zapowiada produkcję. Eksperci: projekty wciąż nie latają
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Z Niemiec do Malborka. Są częścią działań NATO
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
Elektrownia w Czarnobylu. Osłona straciła funkcje bezpieczeństwa
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟