WAŻNE
TERAZ

Zła wiadomość dla Tuska. Ws. działki pod CPK nic nie jest, jak trzeba

Airbus A380 i pękające skrzydła. Producent apeluje do linii lotniczych o ostrożność

Airbus, jeden z dwóch głównych producentów samolotów pasażerskich, ostrzega linie lotnicze o możliwości pęknięcia skrzydeł w swoim flagowym modelu liniowca, A380. Brak stosownej reakcji ze strony przewoźników grozi katastrofą.

Czołowym użytkownikiem A380 są linie Emirates
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY | Julian Herzog
Piotr Urbaniak

Producent zwrócił się do linii lotniczych wykorzystujących 25 starszych samolotów A380. W tej chwili maszyny mają około 15 lat. Airbus apeluje, aby dokładnie sprawdzono skrzydła pod kątem ewentualnych pęknięć, co w przeszłości przytrafiało się już temu modelowi.

W piątek Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) poinformowała o odnalezieniu szczelin w poszyciu skrzydeł niektórych spośród użytkowanych samolotów typu A380. Istnieje pewne ryzyko, że nienaprawione skrzydło w końcu oderwie się - całkowicie lub częściowo - podczas lotu, doprowadzając do tragedii.

Wcześniej pęknięcia skrzydeł A380 wykryto na przełomie 2011 i 2012 roku. Na zalecone przez EASA naprawy producent wydał ponad 100 mln euro, a maszyny zostały uziemione na okres trzech miesięcy.

Airbus A380, zwany potocznie "super jumbo", jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Potrafi zabrać na pokład nawet 853 pasażerów. Samolot oblatano w kwietniu 2005 roku. Miał stanowić receptę na tanie loty między największymi centrami komunikacyjnymi. W praktyce okazał się zbyt duży, przez co przewoźnicy mieli problem ze sprzedażą kompletu biletów.

Ostatecznie w lutym 2019 roku zdecydowano o zaprzestaniu produkcji kolosa. Mimo to 234 egzemplarze pozostają w ciągłym użytku.

Co ciekawe, w całej historii A380 nie ma choćby jednej katastrofy ze skutkiem śmiertelnym. 4 listopada 2010 roku lot Qantas 32 z Londynu do Sydney przez Singapur, obsługiwany tym samolotem, wkrótce po starcie z Singapuru doznał awarii silnika. Na szczęście pilotom udało się bezpiecznie wrócić na lotnisko i nikt nie ucierpiał.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie chcieli pokonać Ukraińców. Znów strącili własny śmigłowiec
Rosjanie chcieli pokonać Ukraińców. Znów strącili własny śmigłowiec
Nowa broń Rosjan. Nagranie promocyjne ujawnia wady
Nowa broń Rosjan. Nagranie promocyjne ujawnia wady
Nowa broń Pekinu. Kiedyś ta maszyna korzystała z ukraińskich silników
Nowa broń Pekinu. Kiedyś ta maszyna korzystała z ukraińskich silników
Zajrzeli w atmosferę egzoplanety. Ależ gorąco!
Zajrzeli w atmosferę egzoplanety. Ależ gorąco!
Czołgi K2PL ze Śląska. Transfer technologii podpisany
Czołgi K2PL ze Śląska. Transfer technologii podpisany
Zdjęcia ujawniły prawdę. Rosjanie robią to w obwodzie kurskim
Zdjęcia ujawniły prawdę. Rosjanie robią to w obwodzie kurskim
Wlecieli w oko cyklonu. Zastała ich oczekiwana cisza
Wlecieli w oko cyklonu. Zastała ich oczekiwana cisza
Co zabijało żołnierzy Napoleona podczas odwrotu z Rosji? Są nowe poszlaki
Co zabijało żołnierzy Napoleona podczas odwrotu z Rosji? Są nowe poszlaki
Umieszczą pociski na orbicie okołoziemskiej. Pierwsze już w 2026 roku
Umieszczą pociski na orbicie okołoziemskiej. Pierwsze już w 2026 roku
Groźniejsze niż pociski balistyczne. Są ogromnym problemem Ukraińców
Groźniejsze niż pociski balistyczne. Są ogromnym problemem Ukraińców
Największy okręt wojenny świata. USS Gerald R. Ford to więcej niż pływające lotnisko
Największy okręt wojenny świata. USS Gerald R. Ford to więcej niż pływające lotnisko
Bolesna strata Rosjan. Stracili lepszy wariant systemu S-300
Bolesna strata Rosjan. Stracili lepszy wariant systemu S-300
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥