Samoloty szkodą bardziej. Nie chodzi tylko o CO2

Od dawna wiadomo, że samoloty niekorzystanie wpływają na środowisko. W Szwecji niektórzy nawet wstydzą się latać, bo to nieekologiczne. Wygląda na to, że takie ruchy są dobre, bo według naukowców samoloty są gorsze niż wcześniej sądzono.

Samoloty szkodą bardziej. Nie chodzi tylko o CO2
Źródło zdjęć: © Fotolia
Adam Bednarek

Z badań wynika, że Boeing 747 w ciągu 24 godzin zużywa tyle paliwa, co 247 samochodów przez cały rok. Jeśli zaś uwzględnimy wpływ na klimat (mnożnik 2,7), to mówimy o 666 autach.

Eksperci z Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) szacują, że dziś lotnictwo odpowiada za ok. 3,5 proc. emisji gazów cieplarnianych. To znaczy, że gdyby było państwem, to zajęłoby 7. miejsce w rankingu największych niszczycieli klimatu. Według IPCC przy obecnym tempie rozwoju, do roku 2050 emisje te mogą osiągnąć aż 15 proc.

Ale na tym szkody się nie kończą. Jak informuje PAP, według naukowców z niemieckiego Instytutu Fizyki Atmosferycznej szkodzą nam jeszcze chmury pierzaste i smugi kondensacyjne - czyli ślady pozostawiane przez samoloty.

Jako że są zbudowane z mocno rozproszonych kryształków lodu, to słabiej odbijają światło słoneczne, za to blokują ucieczkę promieniowania podczerwonego w kosmos. W efekcie ogrzewają powierzchnię Ziemi.

Według niemieckich naukowców cieplarniany efekt smug wzrośnie z 50 mW/m2 powierzchni Ziemi w 2006 r. do 160 mW / m2 w 2050 roku. Czy da się coś z tym zrobić?

Tak, ale kontrola ocieplenia związanego ze smugami będzie znacznie trudniejsza, niż w przypadku emisji CO2 - pisze PAP.

Według danych Europejskiej Agencji Środowiska podróż tam i z powrotem na trasie Warszawa-Berlin generuje prawie 300 kg dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera. Z kolei podróż na tej samej trasie pociągiem powoduje 20-krotnie mniejsze emisje. Szukając alternatywy dla samolotu warto pamiętać o tym, że nie tylko CO2 jest problemem, o czym świadczą badania niemieckich naukowców.

wiadomościsamolotemisja co2
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (21)