33% ludzi zrezygnuje z seksu dla Smartphone'a
Telefony komórkowe powoli odchodzą w zapomnienie. Jedynie przyzwyczajenie powoduje, że określamy tym mianem wielofunkcyjne urządzenia mobilne, które sukcesywnie je zastępują, a mianowicie smartfony. Systematycznie stają się one nieodłączną częścią naszego życia. Przy ich pomocy rozmawiamy, zdobywamy potrzebne informacje, poznajemy nowych ludzi, bawimy się.
22.09.2011 13:46
Rynek smartfonów
Według danych firmy badawczej IDC, w II kwartale 201. roku na całym świecie sprzedano 106,5 mln egzemplarzy smartfonów, co stanowi wzrost o przeszło 60% w porównaniu do analogicznego okresu w roku poprzednim.
Z analiz dotyczących polskiego rynku wynika, że smartfony stanowią ponad 40. wszystkich telefonów aktualnie sprzedawanych w naszym kraju. Według badań domu mediowego MEC, liderem polskiego rynku smartfonów wciąż pozostaje Nokia z 41,6% udziałem. Drugie miejsce przypada firmie Samsung z 25,6%, a trzecie Sony Ericsson z 20,4%. Dalej plasują się firmy HTC (15%), Apple (8,8%) i BlackBerry (5,1%).
Wśród systemów operacyjnych dedykowanych na smartfony największą popularnością cieszy się obecnie Android. Według badań instytutu Gartnera opublikowanych w sierpniu br., przeszło 40. urządzeń sprzedanych w II kwartale 2011 roku zostało wyposażonych właśnie w ten system operacyjny.
Użytkownicy smartfonów z Androidem to głownie aktywni internauci.
Z danych firmy badawczej Nielsen wynika, że codziennie surfują oni po sieci średnio przez 5. minut. Co ciekawe, najczęściej nie korzystają do tego z przeglądarki internetowej, a aplikacji, stawiając na szybkość i wygodę dostępu do informacji.
Współczesna komunikacja
Widok ludzi spacerujących z telefonem przy uchu od dawna nikogo już nie dziwi. Coraz częściej można jednak spotkać osoby uporczywie wpatrujące się w telefony, będące z nimi w żywej interakcji. Uśmiechają się do swoich urządzeń, rozmawiają z nimi, reagują na pojawiające się na ekranie treści, zupełnie jakby mieli naprzeciwko siebie żywego człowieka.
Co tak naprawdę robią?
Surfują po internecie, oglądają filmy, teledyski, ściągają muzykę, korespondują ze swoimi znajomymi bezpośrednio lub w ramach serwisów społecznościowych, takich jak Facebook czy nk.pl.
Trend ten nie umknął uwadze polskich operatów sieci komórkowych. Smartfony stanowią obecnie niemal połowę wszystkich sprzedawanych przez nich telefonów, a odsetek ten systematycznie rośnie.
Atrakcyjna cena w powiązaniu z szybkim, mobilnym dostępem do sieci www powodują, że smartfony stają się standardem. Co więcej, dla wielu użytkowników urządzenia te stanowią centrum życia towarzyskiego, a nawet zawodowego.
Doszło do tego, że smartfony na nowo definiują współczesną komunikację. Teraz za pomocą jednego kliknięcia możemy powiedzieć znajomym w której kawiarni siedzimy, umówić się na imprezę, wysłać najnowsze zdjęcie z wakacji, zakończyć związek poprzez zmianę statusu w serwisie społecznościowym czy zorganizować masową manifestację, jak w czasie ostatnich zamieszek na bliskim wschodzie. Takie różnorodne przykłady wykorzystania smartfonów można mnożyć. Co takiego mają w sobie te urządzenia, że zmieniają współczesny świat? Najważniejsze cechy można zawrzeć w trzech angielskich słowach: mobile, social, interactive.
Mobile
To, na co przede wszystkim pozwalają smartfony, a nie umożliwiały tego tradycyjne telefony komórkowe, to wygodne korzystanie z mobilnego internetu. Nie w takim modelu, jaki znamy ze starych dobrych komputerów osobistych, ale nowego, dynamicznego sposobu, gdzie transfer danych odbywa się w dużej mierze przez poszczególne aplikacje, gdzie sieć jest niejako dodatkiem do: Facebooka, streamingu muzyki, czatowania z przyjaciółmi czy sprawdzania połączeń komunikacji miejskiej. Smartfony do tego wszystkiego nie wymagają pośrednictwa stron WWW, oferując nam zasoby sieci zawsze i wszędzie, gdzie tylko mamy na to ochotę.
Social
Już od dłuższego czasu na relacje międzyludzkie duży wpływ wywierają serwisy społecznościowe, które dla wielu osób stanowią centralny punkt komunikacji ze znajomymi. Jest to możliwe w dużej mierze dzięki smartfonom, które pozwalają na korzystanie non stop z najróżniejszych serwisów tego typu. Dopiero taka swoboda dostępu oraz szerokie możliwości pod kątem współdzielenia treści, takich jak: zdjęcia, statusy, multimedia, lokalizacja, wydarzenia itp., jak również ich odbioru na dużych, przejrzystych wyświetlaczach, pozwoliły na pełną integrację aktywności z serwisami społecznościowymi.
Interactive
Wcześniej wspomniany stały dostęp do internetu i możliwość łatwego korzystania z serwisów społecznościowych zachęcają do interakcji. Wszystkie aktywności można podejmować szybko i spontanicznie. Wystarczy jedno kliknięcie, aby zaprosić na kawę znajomych będących w pobliżu. Dzięki odpowiednim aplikacjom można również „wspólnie“. robić rzeczy na odległość, np. biegać. To nic, że biegacze będą pokonywali trasy w innych miastach, za pośrednictwem dedykowanego oprogramowania są w stanie na bieżąco śledzić swoje osiągi i wzajemnie się dopingować. Inną formą interakcji może być wspólne wykorzystanie smartfona do rozrywki. Atrakcyjne gry, jak najpopularniejsza na świecie gra na urządzenia mobilne Angry Birds, pozwalają na dobrą zabawę w dowolnym momencie, a dotykowy ekran może krążyć z rąk do rąk, jak niegdyś dżojstiki 8-bitowych konsol. Ponad 300 mln pobrań wspomnianej gry świadczy o tym, jak bardzo pożądana jest nieskomplikowana rozrywka i pokazuje, że gry mobilne są dla każdego, niezależnie od płci i wieku.
Smartfony stały się integralną częścią współczesnego świata.
W przeprowadzonych niedawno w Stanach Zjednoczonych badaniach firma TeleNav zapytała dorosłych użytkowników urządzeń tego typu z czego zrezygnowaliby na okres jednego tygodnia, ze smartfona czy z innych zaproponowanych rzeczy. Okazało się, że w zestawieniu ze smartfonem aż 55% ankietowanych zrezygnowałoby z kawy, 33% z seksu, a 22% ze szczoteczki do zębów. Patrząc na atrakcyjne oferty smartfonów dostępnych na polskim rynku, możemy się spodziewać, że już wkrótce będą one nieodłącznym towarzyszem także naszych kieszeni i torebek.