Trwa ładowanie...

1 procent farm na świecie dysponuje 70 procentami globalnych pól uprawnych

Według nowego raportu jeden procent światowych gospodarstw rolnych prowadzi 70 proc. pól uprawnych, rancz i sadów – donosi "The Guardian". Naukowcy ostrzegają, że nierówności w dostępie do gruntów rosną wraz ze zwiększającą się dominacją kilku dużych firm.
Rolnik noszący warzywa w drewnianej skrzyni. Zdjęcie ilustracyjne.
Rolnik noszący warzywa w drewnianej skrzyni. Zdjęcie ilustracyjne.Źródło: Getty Images
d24k6v9

Badacze odpowiedzialni za raport odkryli, że kontrola nad ziemią stała się od lat 80. znacznie bardziej skoncentrowana zarówno bezpośrednio poprzez własność, jak i pośrednio poprzez rolnictwo kontraktowe. Skutkuje to większą destrukcją środowiska naturalnego – wielkie monokultury rolne powodują na nim większy negatywny impakt niż starannie prowadzone małe gospodarstwa.

Ich odkrycie bazuje na wykonaniu 17 nowych badań oraz analizie dostępnych danych i istniejącej literatury naukowej na ten temat.

Czytaj też: Polskie powietrze powoduje raka. Jesteśmy najgorsi w Europie

Wsparcie drobnych gospodarstw

Najmniejsze nierówności w tym względzie badacze stwierdzili Chinach i Wietnamie, a największe w Ameryce Łacińskiej, gdzie biedniejsze 50 proc. ludzi posiada zaledwie 1 proc. ziemi. Azja i Afryka mają natomiast najwyższy udział małych gospodarstw rolnych, w których wkład ludzki jest zwykle wyższy niż czynniki chemiczne i mechaniczne. Na całym świecie od 80 do 90 proc. gospodarstw rolnych to właśnie małe gospodarstwa, jednak obejmują one tylko niewielką i kurczącą się część ziemi i produkcji handlowej.