Jak zrezygnować z niechcianych, płatnych SMS‑ów - poradnik

Wziąłeś udział w konkursie SMS? Jednorazowo zamówiłeś horoskop, wróżbę czy wynik testu na inteligencję emocjonalną? Być może zapisałeś się przypadkowo do płatnej subskrypcji. Zobacz, jak to sprawdzić.

Jak zrezygnować z niechcianych, płatnych SMS-ów - poradnik
Źródło zdjęć: © SXC.hu

23.10.2014 | aktual.: 12.04.2017 18:53

Jak brzmi najpopularniejsze kłamstwo naszych czasów? „Przeczytałem i akceptuję regulamin”. Choć to tylko żart, to jest niezwykle prawdziwy. Wykorzystują to organizatorzy przeróżnych płatnych usług w sieciach komórkowych. Najczęściej tylko jeden SMS wystarczy, aby trafić na listę subskrybentów i płacić nawet kilkadziesiąt lub kilkaset złotych miesięcznie. Jak zatem chronić swój numer i swoje rachunki?

- Każdy organizator konkursów, loterii czy ankiet ma obowiązek usunięcia numeru telefonu ze swojej bazy, jeśli tylko osoba, do której należy, wyrazi taką chęć – mówi Andrzej Ogonowski z SMSAPI, firmy zajmującej się masową wysyłką wiadomości SMS. –. Najczęściej procedura ta ogranicza się do wysłania jednej wiadomości do operatora, ta jednak może być różna ze względu na sieć komórkową, w jakiej jesteśmy. Jeżeli mamy podejrzenia, że jesteśmy zapisani do płatnej subskrypcji, to najlepiej szybko to sprawdzić i zrezygnować z usługi. Większość sieci komórkowych umożliwia zrobienie tego w prosty sposób – wyjaśnia Ogonowski.

Zobaczmy zatem, jak ta procedura wygląda u polskich teleoperatorów:

Najłatwiej wygląda to dla użytkowników sieci Play. W takim przypadku wystarczy wysłać SMS-a o treści „STOP”. na numer 6000, aby zrezygnować ze wszystkich prenumerat i subskrypcji na telefonie. Uwaga: ta komenda anuluje wszystkie, do jakich jesteś zapisany. Żeby sprawdzić listę i zobaczyć, czy któregoś z nich naprawdę nie potrzebujesz, wyślij SMS o treści: „LISTA” na numer 6000. Dodatkowo Play oferuje swoim abonentom możliwość zablokowania odbierania SMS-ów premium. Aby nie otrzymywać uciążliwych informacji, wystarczy wysłać wiadomość o treści: „STOP” na numer 252.

Abonenci i użytkownicy sieci Plus mają kilka sposobów na ograniczenie lub pozbycie się niechcianych wiadomości. Po pierwsze: wysyłając SMS-a o treści: „LIMIT SMS 0”. na numer 2601. Od tej pory nie będziesz już otrzymywał wiadomości o podwyższonej płatności. Inną metodą, przydatną, gdy od czasu do czasu korzystamy z SMS-ów premium, jest ustalenie miesięcznego limitu, jaki możemy przeznaczyć na ten cel. Dostępne kwoty to: 35, 50, 75, 100 i 200 zł, a po ich wykorzystaniu uaktywni się blokada lub zostaniesz jedynie poinformowany o przekroczeniu progu kwotowego. Aby aktywować limit należy wysłać SMS-a o treści „ZABLOKUJ (kwota limitu)” na numer: 2601.

Jeśli korzystasz z usług T-mobile, to zrezygnować z płatnych subskrypcji możesz jedynie przez kontakt z Biurem Obsługi Abonenta, telefonicznie lub przez internet.

Rezygnacja z numerów premium dla klientów Orange wygląda następująco. Jeżeli korzystamy z usług tej sieci, to aby zaprzestać subskrypcji niechcianych wiadomości musimy wpisać ich numery w specjalnej zakładce na stronie operatora. Jeśli nie pamiętasz, jakie usługi i płatne numery masz aktywne w swoim telefonie, wyślij SMS o treści „LISTA”. na numer 6000.

Pamiętaj:

  1. W wiadomości inicjującej usługę premium SMS znajdują się informacje o regulaminie, cenie (np. za wysłanie pojedynczej wiadomości) oraz o tym, kto jest organizatorem zabawy. Zapisz ją w swoim telefonie.
  1. Opłaty za każdy SMS rozpoznać można po numerze telefonu nadawczego i odbiorczego. Jeśli numer, pod który mamy wysłać wiadomość, zaczyna się od cyfry 7. to druga cyfra będzie oznaczała jej cenę. Przykładowo, jeśli wysyłasz SMS na numer zaczynający się od 74, to koszt tej wiadomości wyniesie 4 złote. Jeśli natomiast numer zaczyna się od cyfry 9, to dwie następne informują o jego cenie. Czyli - za SMS na nr zaczynający się od 912 zapłacisz 12 zł.
  1. Nie odpisuj na wiadomości, które wydają ci się podejrzane lub nie wiesz dlaczego zostały wysłane właśnie do ciebie.
  1. Jeśli po wypisaniu z listy subskrybentów nie otrzymałeś SMS-a z potwierdzeniem, to najlepiej skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta swojego teleoperatora.

Źródło: SMSAPI

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (132)