Życie na super-Ziemi? Odpowiedź na to pytanie może kryć się w jej jądrze

Życie na super-Ziemi? Odpowiedź na to pytanie może kryć się w jej jądrze

Życie na super-Ziemi? Odpowiedź na to pytanie może kryć się w jej jądrze
Źródło zdjęć: © NASA
Karolina Modzelewska
13.11.2019 10:07

Super-Ziemie, czyli planety skaliste, większe od naszej planety znajdują się w dużych ilościach w Drodze Mlecznej. Zrozumienie ich struktury pozwoli ustalić, czy najbardziej rozpowszechniony typ planety w naszej galaktyce jest zdatny do zamieszkania.

Zdaniem badacza planet pozasłonecznych w University College London - dr Ingo Waldmann'a, super-Ziemie są potencjalnymi domami dla obcego życia. W atmosferze jednej z nich K2-18b, naukowcy odkryli wodę i przypuszczają, że nad jej powierzchnią mogą tworzyć się chmury i występować opady. Jej temperatura sprzyja natomiast występowaniu życia.

Odkrycia super-Ziem

Pierwsza super-Ziemia została zauważona w 1995 roku. Od tego momentu jakość wykorzystywanego sprzętu i wiedza na temat egzoplanet znacznie się zwiększyła. Astronomowie, przy wykorzystaniu m.in. teleskopu Keplera odkryli ponad 4000 egzoplanet.

Jak czytamy na portalu Urania, większość z super-Ziem została odkryta w momencie przechodzenia przed tarczą swojej gwiazdy. Wówczas następuje niewielki spadek jej jasności. Pozwala to badaczom na ustalenie ich masy oraz promienia.

Dotychczas zgromadzone informacje wskazują, że super-Ziemie są niezwykle różnorodne pod względem swojego składu. Przykładowo niektóre z nich to oceaniczne planety, w których skład wchodzi głównie woda, a pozostałe to gorące skupiska lawy.

Życie na obcych planetach

Naukowcy wciąż nie wiedzą, co dzieje się na super-Ziemiach. Dlatego też skupiają się na badaniu chemii i składu planety. Pozwala to na określenie ilości występującego krzemu lub żelaza, a co za tym idzie, określenie charakteru jądra planety i ustalenie, czy dana super-Ziemia posiada pole magnetyczne.

Zdaniem dr Razvan'a Caracas'a, mineraloga planetarnego z École Normale Supérieure de Lyon we Francji: " Silne pole magnetyczne zapewnia lepszą ochronę powierzchni przed promieniami słonecznymi, a to oznacza, że mogą się tam tworzyć bardziej złożone cząsteczki organiczne”.

Pole magnetyczne stanowi pewnego rodzaju osłonę, która jest niezbędna w przypadku występowania jakiegokolwiek życia. Naukowcy muszą jednak wykonać dalsze pomiary, aby określi, czy super-Ziemie są właściwym obiektem do badań.