Zwierzę, które może zregenerować prawie całe ciało. Naukowcy już wiedzą, jak to robi

Zwierzę, które może zregenerować prawie całe ciało. Naukowcy już wiedzą, jak to robi

Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Arkadiusz Stando
05.02.2020 10:37, aktualizacja: 05.02.2020 11:22

Jeśli nie słyszeliście jeszcze o aksolotli, to najwyższy czas to zmienić. Czasami nazywane są meksykańskimi chodzącymi rybami, chociaż wcale nimi nie są. To płazy obdarzone niesamowitą cechą regeneracji całych części ciała i jednocześnie najlepiej przebadane zwierzęta świata.

Niektóre salamandry posiadają zdolność regeneracji utraconych kończyn, ale ambystoma meksykańska okazuje się być wyjątkowo skuteczna w tej kwestii. To zwierzę jest w stanie regenerować swoje kończyny, ogon, oczy, jajniki a nawet zaawansowane organy jak płuca czy rdzeń kręgowy.

Naukowcy zaobserwowali nawet przypadki regeneracji całych części mózgu czy serca. Takiej zdolności nie posiada żadne inne zwierzę na świecie. Można ją porównać jedynie do nadzwyczajnej adaptacji niesporczaków do nawet najgorszych warunków. Te stworzenia są w stanie przeżyć nawet w kosmosie.

Aksolotl może regenerować prawie całe ciało, a naukowcy od lat próbują zrozumieć jak to robi

"Regeneruje się prawie całkowicie po prawie każdym urazie, który jej nie zabije" - mówi Grant Parker Flowers, naukowiec z Uniwersytetu Yale. Biolodzy od lat badają te zwierzęta. Mają nadzieję dzięki temu znaleźć sposób na podobne leczenie urazów u ludzi.

Niektórzy porównują zdolność regeneracji ambystomy meksykańskiej do postaci Wolverine'a z serii komiksów X-Men. Naukowcy badają te stworzenia od 150 lat i teraz prawdopodobnie znaleźli rozwiązanie tej tajemnicy. Nowe badanie Flowersa i jego zespołu rzuca światło na genetyczne podstawy zdolności płaza.

Badania naukowców z Uniwersytetu Yale pozwoliły odkryć dwa geny wpływające na enzym katalazy i białko fetuinę-b. Są one niezbędne do regeneracji komórek kończyn i regeneracji ogona. To zaledwie część całej tajemnicy. Jest jeszcze więcej takich białek i enzymów do odkrycia.

Źródło: ScienceAlert