Zuckerberg utopił pół biliona dolarów. Wszystko po zmianie Facebooka na Meta
Meta Platforms, firma macierzysta Facebooka, straciła ponad pół biliona dolarów na wartości rynkowej od sierpniowego szczytu. Około połowy z tego wyparowało w ciągu jednego dnia.
Mark Zuckerberg stracił po zmianie Facebooka na Meta 500 mld dolarów – to największy spadek w historii – zauważa serwis Intelligencer. Skutki są tak złe, że Meta – niegdyś szósta co do wielkości firma na świecie pod względem kapitalizacji rynkowej – wypadła z pierwszej dziesiątki, poniżej dwóch producentów chipów komputerowych – Berkshire Hathaway Warrena Buffetta i chińską firmę e-commerce Tencent.
Na straty miało wpływ kilka czynników
Niegdyś bezkonkurencyjny system śledzenia reklam Facebooka – silnik, który uczynił z niego firmę wartą ponad 1 bilion dolarów – został skutecznie zneutralizowany przez takie firmy jak Apple, które pozwalają użytkownikom blokować narzędzia śledzące firmy. Google ma zacząć stopniowo wprowadzać podobne zabezpieczenia dla swoich użytkowników w ciągu najbliższych dwóch lat.
Baza użytkowników Facebooka zaczęła się kurczyć po ujawnieniach zgłaszanych przez demaskatorów i wyciekach, które pokazały, jak szkodliwe mogą być media społecznościowe dla nastoletnich użytkowników. Ci coraz chętniej przenoszą się do konkurencji na czele z TikTokiem.
Tymczasem Zuckerberg – wyraźnie znudzony firmą, którą założył 18 lat temu – przeniósł swoje zainteresowanie na metawersum, które ma być alternatywą dla tego prawdziwego życia.