Znaleziono ogromne wysypisko śmieci. Znajdowało się 11 km pod powierzchnią wody

Zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash.com
Karolina Modzelewska
26.10.2020 20:17, aktualizacja: 01.03.2022 14:22

Naukowcy dokonali niesamowitego odkrycia na dnie Rowu Mariańskiego w zachodniej części Oceanu Spokojnego. Blisko 11 kilometrów pod powierzchnią wody znajdowało się ogromne wysypisko śmieci, składające się m.in. z plastikowych butelek i inne odpadów wytworzonych przez człowieka.

Projekt realizowany przez badaczy z Japońskiej Agencji do spraw Nauki i Technologii Morskiej (JAMSTEC) oraz Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) zakładał badanie Rowu Mariańskiego. W trakcie prac naukowcy zauważyli, że około 11 kilometrów pod powierzchnią wody znajduje się ogromne wysypisko, składające się z plastikowych odpadów.

Podwodne wysypisko śmieci

W ramach projektu nurkowie zeszli pod wodę 5010 razy. W tym czasie natrafili na 3425 przedmioty, które zostały zrobione z tworzyw sztucznych. Około 90 proc. ze znalezionych odpadów dawniej było jednorazowymi opakowaniami.

Wśród podwodnych śmieci przeważały plastikowe granulki. Ich wielkość wynosiła około 5 milimetrów. Eksperci natrafili również na zawiesinę, tworzoną przez rozpuszczone już tworzywa sztuczne. Wykonane obserwacje pozwoliły zauważyć, że śmieci nie są obojętne morskim stworzeniom (w trakcie badań naukowcy spotkali 124 takie stworzenia). Wiele z nich żywiło się plastikowymi odpadami lub zaplątywało w pułapki np. z reklamówek, czy pozostałości rybackich sieci.

Plastik poważnym zagrożeniem dla morskich ekosystemów

Odkrycia po raz kolejny dowodzą, jak szkodliwe dla środowiska są jednorazowe opakowania oraz plastikowe reklamówki. Z badań wynika, że część z nich dostaje się również do oceanów, gdzie zagraża cennym ekosystemom.

- Przez bardzo powolny rozwój i endemiczność rozmieszczenia delikatnych morskich ekosystemów, odzyskanie ich będzie bardzo trudne, gdy zostaną poważnie zniszczone przez działalność ludzką – przekazał autor projektu - Sanae Chiba.