Trwa ładowanie...
d3i7xyy

Nowy superenzym zjada plastikowe butelki sześć razy szybciej

Naukowcy stworzyli superenzym, który rozkłada plastikowe butelki sześć razy szybciej niż te wcześniej do tego używane. Nowy enzym może być wykorzystany do recyklingu już za rok lub dwa lata.
Plastikowe butelki
Plastikowe butelki (Flickr, Fot: Lisa Risager CC BY-SA 2.0)
d3i7xyy

Superenzym, pochodzący od bakterii, które w naturalny sposób rozwinęły zdolność do jedzenia plastiku, umożliwia pełny recykling butelek. Naukowcy uważają, że połączenie go z enzymami, które rozbijają bawełnę, może również umożliwić recykling odzieży mieszanej. Obecnie miliony ton takiej odzieży jest albo wyrzucane na wysypiska śmieci, albo spalane.

Cała planeta, od Arktyki po najgłębsze oceany, zmaga się zanieczyszczeniem mikroplastikami. Dodatkowo wiadomo, że ludzie konsumują i oddychają cząsteczkami mikroplastikowymi. Obecnie bardzo trudno jest rozbić butelki z tworzyw sztucznych na ich składniki chemiczne, aby zrobić z nich nowe produkty, więc wytwarza się coraz więcej plastiku każdego roku.

Czytaj też: Światowi przywódcy zobowiązują się do powstrzymania niszczenia Ziemi

Sześć razy szybciej

Superenzym został opracowany poprzez połączenie dwóch oddzielnych enzymów, z których oba zostały znalezione w pluskwie zjadającej tworzywo sztuczne odkrytej na japońskim składowisku odpadów w 2016 roku. Naukowcy odkryli wersję pierwszego enzymu w 2018 roku, który zaczął rozkładać plastik w ciągu kilku dni. Ale superenzym działa sześć razy szybciej.

Plastikowy deszcz. 1000 ton plastiku w powietrzu

– Kiedy połączyliśmy enzymy, dość niespodziewanie, otrzymaliśmy wielki wzrost aktywności ich działania – powiedział Prof John McGeehan z University of Portsmouth.

d3i7xyy

Naukowcom udało się również znaleźć enzymy zjadające inne tworzywa sztuczne, takie jak poliuretan, który jest powszechnie stosowany, ale rzadko poddawany recyklingowi.

Czytaj też: Do Polski wciąż trafiają niebezpieczne odpady z zagranicy. Politycy apelują do Jarosława Kaczyńskiego