Złe wieści dla Ukrainy. Potężna pomoc z Niemiec opóźniona
Dziennik Bild donosi, że dostawa niemieckich pojazdów opancerzonych klasy MRAP jest opóźniona. Winę za to mają ponosić brak niezbędnych certyfikatów ochrony przeciwminowej pojazdów, a także "restrykcyjne zezwolenia na eksport z USA do Niemiec". Dostawy pierwszych pojazdów miały rozpocząć się już w 2023 r., ale najprawdopodobniej ruszą dopiero w czerwcu 2024 r.
23.04.2024 | aktual.: 23.04.2024 12:18
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak donosi Bild, Ukraina i firma Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG) zawarły umowę na łącznie 400 pojazdów opancerzonych klasy MRAP. Zamówienie jest finansowane przez Niemcy, a jego całkowita wartość wynosi 315 mln euro. Wstępne ustalenia zakładały, że dostawy rozpoczną się już w 2023 r., a niemiecki rząd co miesiąc będzie dostarczał Ukrainie 20 pojazdów. W rezultacie w ciągu 10 miesięcy do Ukrainy miała trafić połowa z zamówionych maszyn. Jak się jednak okazuje, do tej pory Ukraińcy nie otrzymali ani jednego pojazdu.
Opóźnienia w dostawach pojazdów dla Ukraińców
Opóźnienia w dostawie pojazdów do Ukrainy mają wynikać z kilku problemów. Bild informuje, że jednym z nich są "restrykcyjne zezwolenia na eksport z USA do Niemiec. Ukraiński serwis Militarny zwraca uwagę, że istotną rolę w tym przypadku mogą odgrywać źle dostosowane procesy logistyczne i produkcyjne, ponieważ niemiecka firma Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG) produkuje pojazdy na licencji, wykonując jedynie końcowy montaż z amerykańskich części.
Kolejną kwestią jest brak wymaganych certyfikatów. Ukraińcy mieli otrzymać pojazdy minowe, ale według Bilda BATT UMG nie przeszedł odpowiednich testów. Jak donosi dziennik, osoba mająca dostęp do informacji poufnych w ministerstwie potwierdziła, że "do połowy kwietnia nie przeprowadzono żadnych pomyślnych testów materiałów wybuchowych w celu uzyskania niezbędnych certyfikatów. Obiecana przez FFG ochrona przeciwminowa pojazdów nie została jeszcze udowodniona".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: SięKlika #30: AI zrobiło film, Szkoła we Wrocławiu zakazała smartfonów, Metalowy bolec w gniazdku
Bild skontaktował się w tej sprawie z rzecznikiem firmy FFG. Ten przekazał dziennikowi: "poziom ochrony został pomyślnie przetestowany w przeszłości i obecnie jest ponownie sprawdzany. Dostępne są niezbędne dowody i certyfikaty z odpowiedzialnych jednostek badawczych".
Pojazdy BATT UMG
BATT UMG to amerykańskie pojazdy opancerzone, opracowane na bazie dostępnej na rynku platformy cywilnej - podwozia Forda F550, a następnie modyfikowane zgodnie ze standardami producenta, czyli amerykańskiej firmy TAG, pod kątem przeżywalności w strefach konfliktów zbrojnych i dostosowywane do zamówień klientów. Pojazdy mają długość blisko 6 metrów, masę ponad 10 ton i standardowo na swoim pokładzie pomieszczą do 10 osób (dostępne są wersje z układami siedzeń 2+8 oraz 2+6).
BATT UMG może osiągać prędkość sięgającą 100 km/h i całkiem dobrze radzi sobie w terenie. Jak już informowaliśmy, BATT UMG może zapewnić ochronę balistyczną i przeciwminową STANAG poziomu 2, czyli ochronę przed pociskami kal. 7,62 mm i 6 kg ładunkami wybuchowymi.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski