Ziemia. Pole magnetyczne: Bieguny zmieniają położenie częściej niż uważano

Źródło zdjęć: © NASA | NASA
Karolina Modzelewska
19.10.2019 18:20

Ziemskie pole magnetyczne po raz kolejny zaskakuje. Bieguny magnetyczne coraz częściej zmieniają swoje położenie. Nowe odkrycie daje liczne wskazówki na temat formowania się wczesnych form życia, ale i masowego wymierania.

Pole magnetyczne znajduje się we wnętrzu i naokoło Ziemi. Jego podstawowym zadaniem jest ochrona naszej planety przed promieniowaniem słonecznym. Bieguny magnetyczne, czyli biegun północny i południowy pozostają w nieustannym ruchu. Poruszają się z prędkością około 15 km w ciągu roku.

Co ciekawe, bieguny nie leżą dokładnie po swojej przeciwnej stronie. Ostatnie odkrycie wskazuje natomiast, że "zamieniają się" miejscami częściej, niż początkowo uważano.

Przebiegunowanie może mieć wiele szkodliwych skutków, wśród których wymienia się m.in. zwiększoną ekspozycję na promieniowanie słoneczne czy zakłócenia technologiczne.

Pole magnetyczne: Przyśpieszone zmiany

W całej historii Ziemi, która jest szacowana na blisko 4,6 mld lat, pole często się odwracało, zamieniając magnetyczną północ i południe. Ostatnie odkrycia opublikowane na łamach Earth and Planetary Science Letters sugerują, że nasza planeta doświadczyła 26 zmian położenia biegunów magnetycznych w odstępie miliona lat. Jest to ponad pięć razy szybciej niż w ciągu ostatnich 10 milionów lat.

Nowe badanie przyniosło jednak więcej pytań niż odpowiedzi. Zaskakująca jest sama częstotliwość zachodzących zmian, ale także ich przyczyny.

Zdaniem Yves'a Gallet'a, jednego z twórców badania tempo obrotów może być powiązane z chłodzeniem i krystalizacją stałej części rdzenia planety.

- Bardzo trudno o wiedzę na temat rdzenia i jego zachowania. Nie można go zobaczyć, nie można się tam udać – zaznaczyła Annique Van der Boon, geolog z University of Liverpool.

Magnetyczna katastrofa

Część badaczy uważa, że porównywalny okres, gdzie odnotowano częstszą zmianę położenia biegunów, nazywanym Ediacaran miał miejsce około 550-600 mln lat temu. Co ciekawe, okres ten zakończył się masowym wymieraniem życia na Ziemi.

Wydaje się, że zmiany posiadają pewną cykliczność, przy czym dłuższe okresy bez zmian zdarzają się mniej więcej co 150 mln lat. Pomiędzy tymi "opóźnieniami" pole wydaje się obracać z prędkością nawet pięć razy na milion lat.

Źródło: National Geographic