Zgubiłeś dowód osobisty? Zmiana, na którą wielu czekało
Utrata dowodu osobistego to duży problem - złodziej lub przypadkowy nieuczciwy znalazca może na nasze dane np. wziąć pożyczkę. Na szczęście teraz dokument można zastrzec dużo szybciej i wygodniej.
Rocznie aż 500 tys. osób zgłasza utratę dowodu osobistego - donosi Ministerstwo Cyfryzacji na Twitterze. To tak, jakby zgubili je wszyscy mieszkańcy Poznania! Problem dotyczy więc wielu Polaków. Na szczęście teraz zgłoszenie utraty dokumentów będzie wygodniejsze - można zrobić to przez internet, na stronie epuap.gov.pl.
Nie każdy jednak może to zrobić. Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego niezbędny jest profil zaufany - dzięki temu potwierdza się tożsamość i upewnia, że nikt nie podszywa się pod daną osobę.
Usługa jest bezpłatna, a od razu po otrzymaniu zgłoszenia urzędnik unieważni dowód osobisty. Przez internet złożyć można też wniosek o wydanie nowego dowodu.
W przypadku zgubienia lub kradzieży dowodu warto zgłosić to także w swoim banku. Ten przekaże informację o utracie dowodu innym bankom, operatorom komórkowym i wielu różnym firmom.