Zbadali próbki księżycowej gleby. Znaleźli płatki grafenu

Miejsce lądowania Chang’e 5 na Księżycu widziane ze statku Apollo 15
Źródło zdjęć: © wikipedia
oprac. MT

05.08.2024 20:13

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

W próbkach pobranych podczas księżycowej misji Chang’e 5 udało się znaleźć kilkuwarstwowy grafen. Chińscy specjaliści twierdzą, że odkrycie to może doprowadzić do nowych, lepszych metod syntezy tego materiału.

Badanie opublikowane na łamach "National Science Review" wskazało na obecność w księżycowej glebie powstającego w naturalny sposób kilkuwarstwowego grafenu. Odkrył je zespół badaczy z Uniwersytetu Jilin oraz Chińskiej Akademii Nauk w próbce księżycowego regolitu, mierzącej ok. 2,9 mm na 1,6 mm.

Badania próbek księżycowej gleby

Według naukowców, ok. 1,9 proc. międzygwiazdowego węgla może istnieć w formie grafenu, którego kształt i struktura są wynikiem procesu jego formowania się.

Początkowo badacze zidentyfikowali związek żelaza, który jest kluczowy w procesie powstawania grafenu w próbce bogatej w węgiel. Potem, za pomocą zaawansowanych technologii mikroskopowych, potwierdzono, że zawarty w próbce węgiel przyjmuje formę „płatków” grafenu, mających od dwóch do siedmiu warstw.

Naukowcy sugerują, że ten typ grafenu mógł powstać w wyniku działalności wulkanicznej we wczesnej historii Księżyca. Proces ten mógł być napędzany przez wiatr słoneczny, który wzburzał księżycowy regolit oraz bogate w żelazo minerały, przekształcając strukturę atomów węgla.

Jednocześnie badacze zauważają, że również uderzenia meteorytów, które tworzą ekstremalne warunki wysokiej temperatury i ciśnienia, mogły przyczynić się do powstania grafenu.

Na Ziemi grafen jest przedmiotem wielkiego zainteresowania ze względu na jego wyjątkowe właściwości optyczne, elektryczne i mechaniczne.

Chińscy eksperci dodają, że ich badania mogą pomóc w opracowaniu sposobów taniej produkcji grafenu i rozszerzyć jego zastosowanie.

"Katalizowane przez minerały powstawanie naturalnego grafenu może pozwolić na opracowanie skalowalnych technik syntezy grafenu wysokiej jakości" – tłumaczą w swoim artykule.