Zapomnijcie o znieczuleniu. VR może pomóc wrażliwym pacjentom
Ten, kto przeszedł rezonans magnetyczny, doskonale wie, że przebywanie w wąskiej komorze nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń. Naukowcy znaleźli rozwiązanie, które pomoże m.in. klaustrofobikom i dzieciom przetrwać to trudne badanie.
13.08.2021 13:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Naukowcy z King's College London stworzyli nowatorski interaktywny system VR, z którego mogą korzystać pacjenci podczas wykonywania rezonansu magnetycznego. W nowej pracy naukowej opublikowanej w ScientificReports naukowcy wskazują, że to osiągnięcie ułatwi życie osobom, dla których skanowanie MRI stanowi wyzwanie, takim jak dzieci, osoby z trudnościami poznawczymi lub cierpiące na klaustrofobię czy lęk.
W normalnych okolicznościach skanowanie metodą rezonansu magnetycznego kończy się niepowodzeniem nawet u 50 proc. dzieci w wieku poniżej 5 lat. W związku z tym szpitale często muszą polegać na lekach uspokajających, a nawet znieczuleniu, aby pomyślnie zeskanować maluchy.
Aby zapewnić pacjentom lepsze warunki, badacze opracowali specjalny zestaw VR, który może być bezpiecznie używany wewnątrz skanera MRI. Został on zaprojektowany tak, aby nie przepuszczał światła, dzięki czemu użytkownik w ogóle nie widzi otoczenia i nie jest świadomy wizualnych sygnałów przypominających o jego położeniu.
"Nasze zainteresowanie VR w szczególności wzięło się z prostej obserwacji, że gdy ktoś zanurza się w środowisku VR, jest całkowicie nieświadomy swojego otoczenia. Pomyśleliśmy, że jeśli uda nam się stworzyć system kompatybilny ze środowiskiem MRI, może to być doskonały alternatywny sposób skutecznego skanowania tych trudnych pacjentów" – wyjaśnił lider zespołu badawczego dr KunQian.
Po prawidłowym uruchomieniu systemu włącza się projektor, który przenosi pacjenta do wirtualnej rzeczywistości, w której może wchodzić w interakcję z różnymi przedmiotami za pomocą wzroku. Doświadczenie trwa od momentu rozpoczęcia badania, aż do jego zakończenia.
Za pomocą spojrzenia użytkownik może poruszać się po wirtualnym świecie, wybierać treści takie jak filmy, grać w gry oraz inicjować i zakończyć połączenie wideo z osobą z lekarzem lub opiekunem.