Zamach w zakładach Turkish Aerospace. Produkują kluczowe uzbrojenie

Terrorystyczny atak na tureckie zakłady TAI/TUSAS (Turkish Aerospace Industries) spowodował nie tylko pożar – są ofiary śmiertelne i ranni. To uderzenie w centrum tureckiego przemysłu lotniczego – TAI odpowiada za kluczowe lotnicze programy zbrojeniowe. Co produkuje turecki koncern?

Samolot 5. generacji TAI Kaan
Samolot 5. generacji TAI Kaan
Źródło zdjęć: © TAI
Łukasz Michalik

23.10.2024 20:06

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Dzięki konsekwentnemu rozwijaniu własnego przemysłu Turcja należy obecnie do nielicznego grona państw, zdolnych do projektowania i produkcji wszystkich rodzajów uzbrojenia – od broni strzeleckiej, poprzez artylerię i czołgi, po okręty na- i podwodne, a także samoloty i śmigłowce bojowe.

Istotną rolę w tureckim sektorze zbrojeniowym odgrywa koncern Turkish Aerospace Industries, znany również jaki TAI/TUSAS (pierwszy akronim to nazwa międzynarodowa, drugi – turecka). To na terenie jego zakładów w Ankarze doszło do zamachu terrorystycznego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak (czy) technologia wpływa na relacje międzyludzkie? - Historie Jutra napędza PLAY #1

Kody źródłowe do F-16

Poza Stanami Zjednoczonymi, Turcja jest jednym z dwóch państw, obok Izraela, zdolnych do samodzielnej modyfikacji samolotów F-16. Może je przebudowywać, modernizować do własnych potrzeb, a także integrować z nowymi sensorami czy własnymi typami uzbrojenia lotniczego.

Jest to możliwe dzięki dostępowi do kodów źródłowych oprogramowania samolotu. Prace nad amerykańskimi maszynami prowadzono właśnie w zakładach TAI, gdzie przebudowywano i modernizowano nie tylko tureckie F-16, ale także maszyny tego typu należące m.in. do lotnictwa Jordanii czy Pakistanu.

Śmigłowiec szturmowy T129 ATAK

TAI odpowiada także za opracowanie i produkcję tureckiego śmigłowca szturmowego T129 ATAK. To maszyna bazująca na włoskim śmigłowcu Agusta A129 Mangusta, który został w istotny sposób zmodyfikowany.

Choć maszyna wygląda podobnie, została wyposażona w turecką awionikę, systemy łączności i uzbrojenie, a po wdrożeniu w armii tureckiej T129 zaczyna zdobywać także rynki zagraniczne – trafił m.in. do armii Filipin i Nigerii.

Samolot 5. generacji TAI Kaan i drony stealth

Koncern prowadzi także program rozwoju tureckiego samolotu 5. generacji – TAI Kaan. Jego prototyp wzniósł się w powietrze po raz pierwszy w lutym 2024 roku, a rozwijana w szybkim tempie konstrukcja stała się symbolem tureckich aspiracji i możliwości – dzięki niej Turcja dołączyła do bardzo wąskiej grupy państw, zdolnych do budowy najnowocześniejszych samolotów wojskowych świata.

Obok samolotów, TAI odpowiada także za opracowanie wielu dronów, w tym trudnowykrywalnego drona w formie latającego skrzydła Anka-3. Jego testy z użyciem lotniczego, kierowanego uzbrojenia, przeprowadzono z powodzeniem we wrześniu 2024 roku.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Komentarze (2)