Zamach w zakładach Turkish Aerospace. Produkują kluczowe uzbrojenie
Terrorystyczny atak na tureckie zakłady TAI/TUSAS (Turkish Aerospace Industries) spowodował nie tylko pożar – są ofiary śmiertelne i ranni. To uderzenie w centrum tureckiego przemysłu lotniczego – TAI odpowiada za kluczowe lotnicze programy zbrojeniowe. Co produkuje turecki koncern?
23.10.2024 20:06
Dzięki konsekwentnemu rozwijaniu własnego przemysłu Turcja należy obecnie do nielicznego grona państw, zdolnych do projektowania i produkcji wszystkich rodzajów uzbrojenia – od broni strzeleckiej, poprzez artylerię i czołgi, po okręty na- i podwodne, a także samoloty i śmigłowce bojowe.
Istotną rolę w tureckim sektorze zbrojeniowym odgrywa koncern Turkish Aerospace Industries, znany również jaki TAI/TUSAS (pierwszy akronim to nazwa międzynarodowa, drugi – turecka). To na terenie jego zakładów w Ankarze doszło do zamachu terrorystycznego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kody źródłowe do F-16
Poza Stanami Zjednoczonymi, Turcja jest jednym z dwóch państw, obok Izraela, zdolnych do samodzielnej modyfikacji samolotów F-16. Może je przebudowywać, modernizować do własnych potrzeb, a także integrować z nowymi sensorami czy własnymi typami uzbrojenia lotniczego.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Jest to możliwe dzięki dostępowi do kodów źródłowych oprogramowania samolotu. Prace nad amerykańskimi maszynami prowadzono właśnie w zakładach TAI, gdzie przebudowywano i modernizowano nie tylko tureckie F-16, ale także maszyny tego typu należące m.in. do lotnictwa Jordanii czy Pakistanu.
Śmigłowiec szturmowy T129 ATAK
TAI odpowiada także za opracowanie i produkcję tureckiego śmigłowca szturmowego T129 ATAK. To maszyna bazująca na włoskim śmigłowcu Agusta A129 Mangusta, który został w istotny sposób zmodyfikowany.
Choć maszyna wygląda podobnie, została wyposażona w turecką awionikę, systemy łączności i uzbrojenie, a po wdrożeniu w armii tureckiej T129 zaczyna zdobywać także rynki zagraniczne – trafił m.in. do armii Filipin i Nigerii.
Samolot 5. generacji TAI Kaan i drony stealth
Koncern prowadzi także program rozwoju tureckiego samolotu 5. generacji – TAI Kaan. Jego prototyp wzniósł się w powietrze po raz pierwszy w lutym 2024 roku, a rozwijana w szybkim tempie konstrukcja stała się symbolem tureckich aspiracji i możliwości – dzięki niej Turcja dołączyła do bardzo wąskiej grupy państw, zdolnych do budowy najnowocześniejszych samolotów wojskowych świata.
Obok samolotów, TAI odpowiada także za opracowanie wielu dronów, w tym trudnowykrywalnego drona w formie latającego skrzydła Anka-3. Jego testy z użyciem lotniczego, kierowanego uzbrojenia, przeprowadzono z powodzeniem we wrześniu 2024 roku.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski