Zakupy w sieci okiem internautów

Zakupy w sieci okiem internautów

Zakupy w sieci okiem internautów
Źródło zdjęć: © SXC.hu
26.01.2012 10:40, aktualizacja: 26.01.2012 12:24

Polacy są świadomi praw konsumenta w przypadku zakupów online, ale warunki odstąpienia od umowy wciąż sprawiają problemy

Pod koniec ubiegłego roku, Trusted Shops, firma specjalizująca się w certyfikacji sklepów internetowych zorganizowała, we współpracy z siecią sklepów Vobis, konkurs na temat sprzedaży internetowej . Wzięło w nim udział ponad 100. internautów (użytkowników serwisu społecznościowego Facebook ) z Polski, Niemiec i Francji. W konkursie sprawdzono wiedzę kupujących w następujących kategoriach: identyfikacja dostawcy, ochrona danych osobowych, warunki przedpłaty, prawo do odstąpienia od umowy oraz reklamacje. Wyniki sugerują, że większość kupujących online potrafi ocenić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania oraz przestrzega praw konsumentów. Pojawiły się jednak kwestie, które wciąż budzą wątpliwości internautów.

Obraz
© (fot. Trusted Shops)

Aż 68. internautów z Polski udzieliło swoich odpowiedzi, spójrzmy zatem jak wypadli. W kwestii płatności z góry polscy respondenci wykazali umiarkowane zaufanie do sprzedawców internetowych. Aż 61% z nich miałoby wątpliwości, czy dokonać zakupu w przypadku, gdy sprzedawca oferuje rabat w zamian za dokonanie płatności z góry. Tego rodzaju płatność niesie ze sobą ryzyko, że nie otrzymamy towaru mimo dokonania zapłaty. Dlatego też płatność z góry powinna być zawsze zabezpieczona np. przez ochronę kupującego. Taka opcja chroni klienta jest przed utratą pieniędzy jeśli sprzedawca nie dostarczy zamówionego towaru.

Obraz
© (fot. Trusted Shops)

Natomiast na pytania dotyczące ochrony danych osobowych niemal wszyscy respondenci odpowiedzieli prawidłowo. Fakt, że na przykład newslettery nie mogą być wysyłane bez wyraźnej zgody zainteresowanej osoby, wyrażonej przez zaznaczenie odpowiedniego pola w trakcie składania zamówienia, nie był zaskoczeniem dla 84. uczestników. Co ciekawe, najwięcej złych odpowiedzi udzielono w odniesieniu do prawa do odstąpienia od umowy. Tylko 48% respondentów wiedziało, że nie można zwrócić płyty z grą komputerową, jeśli już z niej korzystaliśmy. Oprogramowanie oraz nagrania audio i wideo wyłączone są z prawa do odstąpienia od umowy, jeśli pieczęć została zerwana a płyta otwarta. Nie ma wtedy możliwości zwrotu gry w ramach prawa do odstąpienia od umowy.

Obraz
© (fot. Trusted Shops)

Natomiast jeżeli dostarczono płytę, która została wcześniej otwarta, wówczas można ją odesłać do sprzedawcy. Ponad 30. respondentów nie wiedziało, że, na przykład, wadliwy prezent świąteczny można reklamować w sklepie internetowym także po zakończeniu bożonarodzeniowego urlopu. Jeśli produkt jest uszkodzony, to można domagać się od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany. Wadę należy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia.

Obraz
© (fot. Trusted Shops)
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)