Zakupy w sieci będą łatwiejsze i bezpieczniejsze

Sprzedawcy, działający w internecie będą musieli podawać swoje dane
umożliwiające klientom nawiązanie szybkiego kontaktu z nimi - przewidują przyjęte przez rząd we wtorek założenia do projektu nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Zakupy w sieci będą łatwiejsze i bezpieczniejsze
Źródło zdjęć: © Jupiter Images

08.06.2011 | aktual.: 08.06.2011 09:50

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że proponowane przez rząd zmiany będą dotyczyły firm prowadzących handel w internecie. "Do nowelizacji ustawy zostaną wprowadzone przepisy obejmujące reklamę internetową zawodu regulowanego(np. adwokatów - PAP). Zmienią się również te z przepisów, które budziły wątpliwości interpretacyjne" - wyjaśniono w komunikacie.

Założenia przewidują, że przedsiębiorcy, świadczący usługi w internecie będą mieli obowiązek podawania, oprócz adresu poczty elektronicznej, także innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośredniego porozumiewania się, np. numer telefonu. Mogą one mieć także postać formularza on-line, za pośrednictwem którego można przesyłać pytania i otrzymywać odpowiedź zwrotną na pocztę e-mail.

"Usługodawca świadczący usługi przez Internet będzie musiał zapewnić swoim klientom możliwość sprawdzenia, czy dane podawane podczas składania zamówienia są poprawne, a także dokonać ich korekty przed ostatecznym wysłaniem" - napisały służby prasowe rządu.

Obraz
© (fot. Jupiter Images)

Poinformowano, że projektowana nowelizacja będzie zawierać regulacje umożliwiające korzystanie ze stron internetowych przez osoby niepełnosprawne, w szczególności niewidome i słabowidzące.

W założeniach do projektu nowelizacji ustawy uwzględniono także obowiązki usługodawcy związane z informacją handlową. "Uregulują one kwestie niechcianych wiadomości e-mail lub sms bądź mms" - napisał CIR.

Zgodnie z nowelą, firma przesyłająca swoje oferty handlowe będzie musiała podawać nazwę podmiotu organizującego w jego imieniu konkurs lub loterię. Dzięki temu klient otrzymujący informację handlową uzyska jednocześnie dane nie tylko o firmie, na której zlecenie jest ona rozpowszechniana (jak to ma miejsce w chwili obecnej), ale również o firmie, która bezpośrednio rozpowszechnia informacje handlowe.

"W informacji handlowej będzie zawarta informacja, w jaki sposób można odmówić dalszego otrzymywania niechcianej informacji. W tej chwili brak informacji o tym, komu i jak wysyłać oświadczenie o braku takiej zgody" - tłumaczy CIR.

Nowela miałaby uregulować także zagadnienia dotyczące wyłączenia odpowiedzialności usługodawców, którzy są pośrednikami w przekazywaniu danych. Projekt ma uregulować procedury blokowania dostępu do bezprawnych informacji. Przewiduje się stworzenie szybkiego mechanizmu umożliwiającego uprawnionemu bądź usługodawcy obrony swych praw, przed rozpoczęciem drogi sądowej.

Doprecyzowano też pojęcie "informacja handlowa", o co apelowali przedstawiciele środowiska informatycznego, akademickiego oraz izb gospodarczych. Zaproponowano też, by minister gospodarki prowadził punkty kontaktowe lub miał możliwość powierzenia niektórych czynności, w drodze porozumienia, innym organom.

CIR wyjaśnił, że punkty kontaktowe dla usługodawców i usługobiorców to jednostki organizacyjne umożliwiające m.in.: otrzymywanie informacji ogólnych na temat ich praw i obowiązków; procedur reklamacyjnych oraz naprawiania szkody w przypadku sporów; czy uzyskiwania danych szczegółowych dotyczących władz, stowarzyszeń lub organizacji, od których mogą oni otrzymać dalsze informacje lub praktyczną pomoc. Minister gospodarki musiałby zapewnić środki finansowe na realizację tych zadań.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)