Wpłyną pod osłoną nocy. Okręty NATO zmierzają do Polski
Do Polski przypłynęły trzy okręty NATO. Jak poinformowała Celina Wołsz, rzecznik prasowy Żeglugi Szczecińskiej, jednostki będące częścią SNMCMG-1, w składzie: niemiecki okręt dowodzenia zespołem FGS Werra, litewski niszczyciele min LNS Skalvis i niemiecki niszczyciel min FGS Weilheim zacumowały u stóp Wałów Chrobrego w czwartek ok. godz. 23. W porcie pozostaną do 9 grudnia.
SNMCMG-1 (ang. Standing NATO Mine Countermeasures Group 1) to jedna z dwóch stałych grup sił przeciwminowych NATO, których głównym zadaniem jest wykrywanie, neutralizacja i usuwanie min morskich oraz innych zagrożeń podwodnych. Grupa działa na obszarze północnych akwenów morskich, takich jak Morze Północne, Bałtyk i Atlantyk. W jej skład - który jest rotacyjny - wchodzą okręty z różnych państw członkowskich NATO. Zazwyczaj są to okręty przeciwminowe, takie jak niszczyciele min, trałowce oraz jednostki wsparcia logistycznego.
Okręty NATO w Polsce
Głównymi zadaniami SNMCMG-1 jest neutralizacja zagrożeń podwodnych, utrzymanie zdolności bojowej NATO, a także wspieranie bezpieczeństwa w regionie. Warto podkreślić, że grupa działa jako narzędzie odstraszania i odpowiedź na potencjalne zagrożenia. W skład zespołu, który zmierza do Polski wchodzą: niemiecki okręt dowodzenia zespołem FGS Werra, litewski niszczyciele min LNS Skalvis i niemiecki niszczyciel min FGS Weilheim.
FGS Werra to okręt zaopatrzeniowy i dowodzenia klasy Elbe, należący do niemieckiej marynarki wojennej (Deutsche Marine). Jego zadania koncentrują się na wsparciu logistycznym, dowodzeniu i koordynacji działań zespołów morskich. Okręt ma długość ponad 100 metrów, wyporność ok. 3500 ton i może rozwijać prędkość do 15 węzłów. Jego załoga zazwyczaj składa się z blisko 50 osób, z możliwością zaokrętowania dodatkowego personelu np. sztabu dowodzenia. Okręt wyposażono m.in. w dźwigi pokładowe i łodzie desantowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zobacz także: Krótka piłka, czyli iOS vs. Android - Historie Jutra napędza PLAY #4
LNS Skalvis to niszczyciel min klasy Hunt, pierwotnie zbudowany dla Królewskiej Marynarki Wojennej Wielkiej Brytanii. Obecnie jest eksploatowany przez Marynarkę Wojenną Litwy. Jego głównymi zadaniami są wykrywanie i neutralizacja min morskich, a także patrolowanie i ochrona wód terytorialnych oraz szlaków żeglugowych. Jednostka ma długość 60 metrów, wyporność 750 ton, może płynąć z maksymalną prędkością 17 węzłów, a na swoim pokładzie mieści 45-osobową załogę. LNS Skalvis jest uzbrojony w działo 30 mm i karabiny maszynowe. Jego wyposażenie obejmuje m.in. sonary wysokiej rozdzielczości, a także pojazdy podwodne do neutralizacji min (np. system SeaFox).
FGS Weilheim to niszczyciel min klasy Frankenthal, należący do nowoczesnych jednostek przeciwminowych niemieckiej marynarki wojennej. Jego rola sprowadza się, podobnie, jak w przypadku LNS Skalvis do wykrywania, identyfikacji i usuwania min, a także zabezpieczenia szlaków żeglugowych i operacji przeciwminowych. FGS Weilheim ma długość 55 metrów i wyporność ok. 650 ton. Okręt może rozwijać maksymalną prędkość 18 węzłów. Na swoim pokładzie mieści blisko 40-osobową załogę. Uzbrojenie FGS Weilheim stanowią działka 20 mm i karabiny maszynowe. Jednostka wyposażona jest w sonar podkilowy, a także bezzałogowe pojazdy podwodne (ROV).